Wednesday 31 May 2023

Zaman Ahli Ilmunya Sedikit Penceramahnya Banyak

 

Abdullah bin Mas'ud radhiyallahu 'anhu berkata,

 

إنكم في زمان كثير فقهاؤه قليل خطباؤه قليل سؤاله كثير معطوه العمل فيه قائد للهوى

وسيأتي من بعدكم زمان قليل فقهاؤه كثير خطباؤه كثير سؤاله قليل معطوه الهوى فيه قائد للعمل

اعلموا أن حسن الهدي في آخر الزمان خير من بعض العمل

 

“Sungguh kalian saat ini hidup pada zaman ahli ilmunya banyak, penceramahnya sedikit, sedikit pula yang meminta-minta namun banyak yang memberi, pada masa seperti ini amalnya seseorang yang mengendalikan hawa nafsunya.  Dan kelak akan datang suatu zaman dimana ahli ilmunya sedikit, penceramahnya banyak, banyak yang meminta-minta tetapi sedikit yang memberi, pada masa seperti itu hawa nafsu yang mengendalikan amalnya.  Ketahuilah oleh kalian bahawa baiknya petunjuk (ilmu dan pemahaman yang benar) di akhir zaman jauh lebih baik daripada melakukan sebahagian amalan."

 

(AR. Imam Malik dalam al-Muwattha' 1/173, Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 785, Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani dalam Fathul Bari 10/510, berkata sanadnya sahih)

 

Ahli ilmu dan penceramah dua orang yang berbeza. Orang yang banyak ceramah belum tentu dia ahli ilmu, sedangkan ahli ilmu dia berceramah menyampaikan ilmunya dengan pemahaman yang benar dan bimbingan para ahli pula.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...