1.
datangnya
tetamu bersama malaikat membawa rahmat, dan keluarnya tetamu membawa keluar
masalah
كل بيت لا يدخل فيه الضيف لا تدخله الملائكة
Rumah yang tidak dimasuki tamu
(tidak ada tamu), maka Malaikat Rahmat tidak akan masuk ke dalamnya
Takhrij
Hadith ini tidak ditemui asal dan
tidak juga ditemukan dalam kitab hadith
muktabar sunnah (https://www.dorar.net/fake-hadith?q=%D8%B2%D8%B9%D9%8A%D9%85%20%D8%A8%D9%8A%D8%AA).
Tetapi ditemukan dalam kitab
hadith Syiah Bihar al-Anwar 72/461
Dr. Sadiq al-Baydani dalam laman
rasminya pada soalan no. 252 berkata, hadith ini dinuqilkan oleh al-Ghazali
dalam Ihya Ulumuddin tanpa sanad. Hadith ini tiada asal dan termasuk hadith
palsu.
Begitu juga Syeikh Suleiman bin
Abdullah Al Majid yang menilai hadith ini palsu (Fatwa Salmajed no. 22158)
فقال لها رسول الله هكذا دائما عندما يخرج الضيوف من بيتكِ
يخرج كل البلاء والضرر والدواب من منزلكِ
Dan Nabi saw bersabda, seperti
itulah yang terjadi. Setiap kali tamu keluar dari rumahmu, maka keluar pula
segala bala, bahaya dan segala binatang yang membahayakan dari rumahmu
Takhrij
Hadith ini palsu. Tidak ditemui
asal usulnya di dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah (Fatwa Soaljawab Islam
no. 217842).
Dr. Khalid Abdul ‘Alim dalam
laman web rasminya menyatakan perkara yang sama dan menyebutkan bahawa petanda
kepalsuan hadith ini sangat jelas.
Begitu juga Syeikh Suleiman bin
Abdullah Al Majid yang menilai hadith ini palsu (Fatwa Salmajed no. 22158)
2.
satu
perjalanan musafir diiringi 70 ribu malaikat
من زار أخاه لله لا لغيره التماس موعد الله وتنجز ما عند
الله وكل الله به سبعين الف ملك
Barangsiapa mengunjungi
sahabatnya semata-mata kerana Allah, bukan kerana orang lain, kerana mencari janji
Allah dan menunaikan hak Allah, nescaya
Allah SWT mengutus 70 ribu malaikat untuk menyertainya.
Takhrij
Ia bukanlah hadith, akan tetapi
ia adalah ucapan imam kepercayaan Syiah, Imam Sadiq yang dinukilkan dalam Mizan
al-Hikmah 2/1192 dan kitab hadith Syiah al-Kafi 2/188.
Petanda hadith palsu
Ketiadaan sesebuah hadith dalam
kitab hadith merupakan antara bukti kepalsuan hadith tersebut.
Al-Shaikh Al-Mar'i bin Yusuf
Al-Karmi Al-Hanbali menukilkan bahawa Imam al-Sayuti berkata:
وأما الآن فالعمدة على الكتب المدونة ، فمن جاء بحديث غير
موجود فيها فهو رد عليه ، وإن كان من أتقى المتقين
Sekarang, yang dijadikan pegangan
adalah kitab-kitab hadith yang telah disusun. Sesiapa yang datang dengan
membawa hadith yang tidak wujud di dalam kitab-kitab hadith, maka ia tertolak
walaupun yang membawanya adalah manusia paling bertaqwa (Al-Fawaid Al-Maudhu'ah
hal. 69).
Dr. Umar Muhammad Noor pernah
menulis tentang isu hadith yang tidak ditemui dalam kitab-kitab hadith. Beliau
menukilkan perkataan Imam Al-Syafie:
“...iaitu bahawa hadith-hadith
yang sahih atau terletak di antara sahih dan lemah telah dihimpun dan ditulis
dalam kitab-kitab para imam ahli hadith, tidak mungkin ada yang terlepas
daripada pandangan mereka semua walaupun boleh terlepas ke atas sesetengah
mereka, kerana jaminan pemilik syariah (Allah) yang akan menjaganya. Maka,
siapa yang meriwayatkan sebuah hadith yang tidak dijumpai di sisi mereka semua,
maka tidak diterima daripadanya. Dan siapa yang meriwayatkan sesuatu hadith
yang dikenal dalam kalangan ulama, maka perawinya tidak bersendirian pada hari
ini. Hujah telah tertegak dengan riwayat orang selainnya … (Manaqib al-Imam
al-Syafii 2/321)
Prof. Dr. Abul Lais Khayr Abadi
dalam kitabnya Ulum al-Hadith: Asiluha Wa Muasiruha. Ketika menyebutkan tentang
petanda hadith palsu, beliau menyebutkan:
"Apabila ulama-ulama hadith
mencari hadith dengan penuh ketelitian, lalu dia tidak menemuinya di dalam
kitab-kitab hadith, kitab-kitab para huffaz, muhaddisin dan para perawi hadith.
Maka ini merupakan petunjuk bahawa hadith itu palsu. Ini kerana ketiadaannya di
dalam kitab-kitab hadith merupakan bukti bahawa ia tidak ada asalnya. Ini
adalah selepas para ulama itu melakukan pembacaan menyeluruh kepada hadith-hadith
di dalam kitab-kitab hadith. Imam Al-Sayuti berkata: Adapun sekarang, maka yang
menjadi pegangan adalah kitab-kitab yang bertulis. Sesiapa yang datang membawa
hadith yang tidak wujud di dalamnya, maka ia tertolak (Asiluha Wa Muasiruha hal.
291-292).
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 271842
https://www.khaledabdelalim.com/home/play-8180.html
Salmajed.com:
https://shorturl.at/lyK05
http://www.albidhanimga.com/post.php?post=632
https://www.facebook.com/photo/?fbid=2323367931087137&set=a.392380914185858
No comments:
Post a Comment