Friday 15 September 2023

Kisah dusta Imam Syafie dan pekerja buruh gaji 5 dirham

 

 

Matan kisah

 

جاء رجل إلى الإمام الشافعي يشكو له ضيق حاله وأخبره أنه يعمل أجيرا بخمس دراهم

وأن أجره لايكفيه

 

فما كان من الشافعي إلا أن أمره أن يذهب إلى صاحب العمل ويطالبه بإنقاص اجره إلى 4

دراهم بدلا من خمسه

 

وأمتثل الرجل لأمر الشافعي رغم انه لم يفهم سببه

 

وبعد فتره عاد الرجل إلى الشافعي

وقال :لم يتحسن وضعي إنما مازالت المشكله قائمه

 

فأمره الشافعي بالعودة إلى صاحب العمل وطلب إنقاص أجره إلى 3 دراهم بدل 4 دراهم

 

ذهب الرجل ونفذ ماطلب منه الإمام الشافعي مندهشاً

!!!وبعد فتره عاد الرجل إلى الشافعي وشكره على نصيحته وأخبره أن الثلاث دراهم

أصبحت تغطي كل حوائجه وتفيض بعدها وسأله عن تفسير هذا الثي حدث معه

 

فأخبره الإمام الشافعي: أنه كان من البدايه يعمل عملا لايستحق عليه إلا 3 دراهم

وبالتالي في الدرهمان الباقيان لم يكونا من حقه وقد نزعا البركة عن بقية ماله

عندما أختلطا به

 

Terjemahan

 

Seorang lelaki mendatangi Imam Syafi’i dan mengeluhkan situasi sulit yang dialaminya dan mengatakan kepadanya bahawa ia bekerja sebagai buruh dengan gaji lima dirham dan gajinya tidak mencukupi baginya. Al-Syafi’i hanya memerintahkannya untuk menemui majikannya dan memintanya untuk mengurangi gajinya menjadi 4 dirham, bukan lima, dan lelaki tersebut menuruti perintah Al-Syafi’i meskipun dia tidak mengerti alasannya. Lalu imam Syafi’i menasihatinya agar ia mendatangi majikannya dan memintanya untuk menurunkan gajinya menjadi 4 dirham. Lelaki itu pun mengikuti saranan Imam Syafi’i, meskipun ia tidak mengerti apa maksud saranan tersebut. Setelah beberapa waktu, lelaki tersebut kembali menemui Imam Syafi'i dan berkata: Situasi saya belum membaik, namun masalahnya masih ada. Selang beberapa waktu, lelaki itu datang lagi dan mengeluhkan keadaan ekonominya yang masih susah. Al-Syafi’i memerintahkan dia untuk kembali ke majikannya dan meminta agar gajinya dikurangi menjadi 3 dirham, bukan 4 dirham. Lalu imam Syafi’i memberinya saranan agar mendatangi majikannya dan memintanya untuk menurunkan upah gajinya menjadi 3 dirham. Lelaki itu pergi dan melakukan apa yang diminta Imam Syafi'i, dengan kehairanan. Lelaki itu pun pergi melakukan saranab imam Syafi’i dengan kehairanan kerana tidak mengerti maksud saranan tersebut. Beberapa saat kemudian, lelaki itu kembali kepada Imam Syafi'i dan mengucapkan terima kasih atas nasihatnya dan menceritakan kepadanya bahawa tiga dirham sudah mulai mencukupi semua keleeluannya, lalu melimpah. untuk dia. Kemudian lelaki itu bertanya kepada imam Syafi’i tentang maksud saranan dan nasihat yang selama ini diberikan oleh Beliau. Imam Syafi'i menceritakan kepadanya: Sejak mula ia melakukan suatu pekerjaan yang hanya berhak atas 3 dirham saja, maka dari itu sisa 2 dirham itu bukan haknya, dan mengambil berkat dari sisa hartanya. Wang ketika mereka dicampur dengannya. Lalu imam Syafi’i menjelaskan, bahawa beliau melihat kerja lelaki itu kepada majikannya hanya layak diupah 3 dirham. Sedangkan selebihnya yang 2 dirham telah mencabut keberkatan upah yang diterimanya ketika bercampur dengan 3 dirham tersebut. Dia berdzikir untuk menggabungkan yang haram dengan yang halal, agar dia memperbanyaknya. Dia memasukkan yang haram dengan yang halal, maka dia menebarkannya. Lalu imam Syafi’i bersya’ir:

 

Harta yang haram dikumpulkan pada yang halal agar menjadi banyak

Ternyata masuknya harta yang haram pada yang halal, justeru malah menghancurkannya.

 

 

Takhrij

 

Kisah ini tidak ditemukan dalam mana-mana kitab sirah/biografi muktabar sunnah.

 

Melainkan hanya tersebar di laman-laman sosial tanpa menyertakan sumber

 

Kisah tersebut jelas tidak mempunyai asal (palsu). Ini disebabkan oleh perkara-perkara berikut:

 

1- Akad adalah hukum bagi pihak-pihak yang berakad, tawaran dan penerimaan, dan apa-apa yang dipersetujui dan disepakati, wang itu tidak dianggap haram, dan hal ini tidaklah tersembunyi daripada pengetahuan Imam Asy-Syafi'i yang pakar bab hukum hakam fiqh.

 

2 - Imam Asy-Syafi'i, menurut cerita yang didakwa, tidak bertanya pun tentang sifat pekerjaan lelaki tersebut. , bahawa pekerja itu tidak layak mendapat upahnya (penuh) tanpa sedikit pun bertanya berkenaan sifat kerja, mahupun pengamalan agamanya adalah tidak logik.

 

Jadi mustahil Imam Syafie dapat menentukan pekerjaan itu layak atau tidak  untuk menerima gaji tersebut dan mesti dikurangkan.

 

3 - Kesempitan hidup bukanlah semata-mata tidak berkatnya gaji, akan tetapi ia adalah tergantung dengan banyak sebab, antaranya dosa, maksiat berpaling dari zikir, pengurusan kewangan yang tidak baik, boros, berlebih-lebihan, atau perkara-perkara lain yang mungkin.

 

 

4 - Kisah ini disebarkan di forum dan rangkaian laman sosial sahaja dan tidak mempunyai sokongan dari sumber yang absah.

 

5 - Cerita ini ditulis dalam gaya kontemporari. Sangat mustahil untuk mengatakan Imam Syafie meriwayatkan kisah tersebut dengan bahasa kontemporari.

 

 

Rujukan

 

https://m.facebook.com/IncorrectAhadithDiffused/photos/a.290530271105392/681555012002914/?type=3&locale=ar_AR

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...