Thursday 28 December 2023

Hadith doa yang dibaca menjelang kematian

 

Matan hadith

 

 قال رسول الله (ص): ألاأخبرك بأمر حق من تكلم به في أول مضجعه عن مرضه نجاه الله من النار ؟ قلت: بلى قال: لا إله إلا الله يحيي ويميت وهو حي لا يموت، وسبحان الله رب العباد والبلاد، والحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه علي كل حال. الله أكبر.كبرياء ربنا وجلاله وقدرته بكل مكان.اللهم إن كنت أمرضتني لقبض روحي في مرضي هذا فاجعل روحي في أرواح من سبقت لهم الحسنى، وأعذني كما أعذت أولئك الذي سبقت لهم منك الحسنى. إن مت في مرضك ذلك، فإلى رضوان الله والجنة، وإن كنت قد اقترفت ذنوبا تاب الله عليك.

 

Terjemahan

 

Ketahuilah .. akan aku tunjukan kepadamu suatu doa, barang siapa yang menderita suatu penyakit kemudian sentiasa mengamalkanya (sejak ia sakit) nescaya Allah SWT akan menyelamatkanya dari siksa neraka, iaitu ; Sesungguhnya tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali hanya Allah, hanya Dia-lah Zat yang memberi kehidupan dan kematian, dan hanya Dia-lah Zat Yang Maha Hidup dan tidak akan mati, Maha Suci Engkau ya Allah yang menguasai atas semua hambanya dan seluruh alam semesta, segala puji hanya bagi-Mu dengan segala pujian yang tak terhingga, penuh kebaikan dan keberkahan dalam segala keadaan, Maha Besar Allah, dengan segala kebesaran, keagungan dan kekuasan-Nya di segala penjuru, ya Allah, apabila Engkau mengambil nyawaku dalam sakitku ini maka masukkanlah rohku dalam golongan orang-orang mulia yang telah Engkau tetapkan mendapatkan keredhaan-Mu, dan jauhkanlah diriku dari neraka sebagaimana Engkau menjauhkan orang-orang yang mulia dari neraka" jika engkau meninggal didalam sakitmu itu , nescaya Allah SWT akan meredhaimu dan memasukkan kesyurga-Nya, dan jika engkau sembuh dari sakitmu maka Allah SWT akan mengampuni dosa-dosamu dan menerima taubatmu (kerana pengakuan dan penyesalanmu atas dosa-dosa)

 

 

Takhrij

 

HR. Ibn Abu Duniya dalam al-Marda wal al-Kaffarat no. 152,  Ibnu Sunni dalam amal al-Yawm wa al-Lailah no. 549, Ibnu Adi dalam al-Kamil 5/85, daripada Abu Hurairah ra.

 

Dilemahkan oleh Ibnu Adi dalam al-Kamil 6/158.

 

al-Dimyathi berkata di dalam al-Mutjir al-Rabih  no. 236, sanadnya parah.

 

Hadith dhaif menurut Syeikh al-Albani dalam Dhaif Targhib no. 2033.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...