Matan kisah
وروي أن سبب رفقهما بالمؤمن لما مات
سيدنا عمر بن الخطاب ودفن وانصرف الجماعة فبقي سيدنا علي كرم الله وجهه ورضي عنه يترقب
في القبر ليستمع كلام سيدنا عمر مع هذين الملكين فسمعه يقول : أيها الملكان أنا وعدتكما
وأوصيكما أن لا تأتيا المؤمن بعد هذا الوقت بصورتكما هذه… بل انقصا من هذه لأني لما
رأيتكما بهذه الحالة حصل لي خوف وفزع شديد وأنا صاحب رسول الله! فكيف بسواي إذا رآكما
بهذه الصورة؟ فقالا له سمعا وطاعة لا نعصي أمرك يا صاحب رسول الله! فقال سيدنا علي
رضي الله عنه: والله ما يزال عمر ينفع الناس في حياته ومماته
Terjemahan
Diriwayatkan bahawasanya
sebab kelembutan kedua Malaikat itu terhadap orang beriman adalah bahawasanya
ketika Sayyidina Umar bin al-Khaththab meninggal dan dimakamkan, setelah
orang-orang pergi meninggalkan kubur dan tersisa Sayyidina Ali Karramallahu
Wajhah dan semoga Allah meridhai beliau, menunggu di kubur untuk mendengar
percakapan Sayyidina Umar dengan dua Malaikat tersebut. Ali mendengar Umar
berkata: Wahai 2 Malaikat, aku beri ancaman kepadamu dan wasiatkan kepadamu
agar janganlah ada nantinya seorang yang beriman mendatangi kalian berdua
setelah ini dengan bentuk (penampakan) kalian seperti ini…Hendaknya kalian
turunkan (kadar kengerian penampakan kalian) kerana ketika aku melihat kalian
berdua dengan penampakan seperti ini, aku mengalami perasaan takut dan terkejut
yang sangat. Padahal aku adalah Sahabat Rasulullah. Lalu bagaimana dengan
selain aku, jika orang itu melihat kalian berdua dalam bentuk seperti ini? Maka
kedua Malaikat itu berkata: Kami mendengar dan taat, tidak akan bermaksiat
terhadap perintah anda wahai Sahabat Rasulullah! Maka Sayyidina Ali
radhiyallahu anhu berkata: Demi Allah, Umar terus menerus bermanfaat bagi
manusia baik saat masih hidupnya mahupun setelah meninggalnya
Takhrij
Palsu , tidak ditemui
asal dalam kitab hadith dan sirah muktabar sunnah
Ia ditemukan dalam
kitab Nurudz Zhalam Syarh Mandzhumah Aqidatil ‘Awwaam karya Syaikh Abu Abdil
Mu’thiy Muhammad bin Umar bin Ali Nawawi al-Jawi hal. 44, Darul Kutub
al-Ilmiyah, tanpa sanad.
Kisah itu disampaikan
tanpa sanad dan juga tidak menyebutkan rujukan jelas dari kitab-kitab riwayat
yang muktabar. Ulama sekaliber al-Imam al-Qurthubi saja yang memang jelas ahli
hadith, namun apabila menyebutkan hadith tanpa sanad dan tanpa rujukan kitab induk hadith, tidak boleh dijadikan
hujjah menurut al-Imam asy-Syaukani. Padahal al-Imam asy-Syaukani banyak
merujuk pada al-Imam al-Qurthubi. Tapi, pada saat al-Imam al-Qurthubi menyebut
sebuah hadith tanpa sanad dan tanpa rujukan dari kitab induk hadith, beliau
menolaknya dan memberikan kritikan.
Al-Imam asy-Syaukani
rahimahullah menyatakan:
وَهُوَ وَإِنْ كَانَ إِمَامًا فِي عِلْمِ
الرِّوَايَةِ، فَلَا تَقُومُ الْحُجَّةُ بِمَا يَرْوِيهِ بِغَيْرِ سَنَدٍ مَذْكُورٍ
وَلَا نَقْلٍ عَنْ كِتَابٍ مَشْهُورٍ
Beliau (al-Qurthubi)
meskipun imam dalam ilmu riwayat (hadith), tidaklah boleh tegak hujjah dari
hadith yang diriwayatkan oleh beliau yang tidak disebutkan sanadnya ataupun
dinukil dari kitab yang dikenali (Fathul Qadir al-Jami’ Bayna Fanna ar-Riwayah
wad Dirayah min Ilmit Tafsir karya asy-Syaukani 1/536)
Rujukan
No comments:
Post a Comment