Matan hadith
جاء جبريل إلى النبي صلى الله عليه وآله وسلم فقال له: يا
محمد عش ما شئت فإنك ميت وأحبب من شئت فإنك مفارقه واعمل ما شئت فإنك مجزي به واعلم
أن شرف المؤمن: قيامه بالليل وعزه: امتناعه عن الناس
Terjemahan
Jibril telah datang kepada Nabi
SAW lalu berkata kepada Baginda: Wahai Muhammad, hiduplah dengan apa yang
engkau inginkan sesungguhnya engkau akan mati, kasihilah sesiapa yang engkau
ingin kasihi kerana sesungguhnya engkau akan meninggalkannya, amalkan apa yang
engkau sukai sesungguhnya engkau akan diberi balasan dan ketahuilah
sesungguhnya mulianya mukmin itu kerana solat malamnya dan kehebatannya apabila
dia menahan diri daripada apa yang dimiliki manusia
Takhrij
HR. al-Hakim no. 7921, at-Thabarani
dalam Mu’jam al-Awsath no. 4278, Abu Nua’im dalam Hilyatul Awliya 3/253,
al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 10541, Abu Abdillah Muhammad al Qudhai dalam
Musnad asy Syihab no. 746, Yahya bin Al Husain al-Jurjani dalam Tartibul Amali
no. 2925. daripada Sah bin Sa’ad ra.
Dinilai Sahih oleh al-Hakim dan
disetujui oleh az-Zahabi (al-Mustadrak 4/360 yang ditahqiq oleh Mushthafa Abdul
Qadir Atha)
Akan tetapi penilaian al-Hakim di
bantah oleh as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu’ah 1/257 dan beliau berkata
hadith ini dhaif.
Hadith ini selain jalan (Sahl bin
Sa'ad ra) ada lagi 4 lagi jalur sanad dari:
-Ali ra - (Hilyatul Awliya
3/202)- dhaif kerana terdapat perawi yang majhul (Silsilah Hadith Sahih 2/484).
-Ibnu Umar ra - (al-Mustadrak
4/360) -dhaif kerana perawi Muhammad bin Uyainah dan Zafir bin Sulaiman,
kedua-dua ini diperselisihkan, tapi as-Suyuthi dalam al-La’ali 2/28 mensahihkan
hadith tersebut
-Jabir ra - (Musnad Abu Daud
at-Thayalisi no. 1862, Syuabul Iman no. 10057, tanpa lafaz kedua:
يَا مُحَمَّدُ شَرَفُ الْمُؤْمِنِ قِيَامُ اللَّيْلِ وَعِزُّهُ
اسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ النَّاسِ
dhaif kerana al-Hasan bin Jaafar
didhaifkan jamaah (Diwanudh Dhuhafa 1/79)
Juga Abu Zubair dia mudallis
(Siyar A’lam an-Nubala 5/380-384).
-Ibnu Abbas ra - (Mu'jam Ibnu
Asakir no. 619), dhaif , Manshur bin Abdullah bin Khalid al Khalidi al Harawi
dinyatakan sebagai kadzdzab (pendusta) oleh Abu Sa’d Abdurrahman bin Muhammad
al Idrisi (Siyar A’lam an Nubala’ 16/115-116)
Analisis :
-jalur Ali bin Abi Thalib lemah
kerana terdapat perawi majhul
-jalur Abdullah bin Umar dan Sahl
bin Sa’ad terdapat perawi yang diperselisihkan iaitu Zafir bin Sulaiman dan
Muhammad bin Uyainah
-jalur Jabir bin Abdillah juga
lemah kerana terdapat Al Hasan bin Ja’far yang dijarh oleh para Imam dan juga
Abu Zubair yang masyhur sebagai mudallis.
-jalur Abdullah bin Abbas
parahnya keadaan sanadnya.
Hadith lemah boleh terangkat
menjadi hasan jika memenuhi dua syarat :
(1) Hadith itu juga diriwayatkan
dengan jalur riwayat lain (satu atau lebih) yang mana jalur lain tersebut
keadaannya sama atau lebih kuat,
(2) Sebab yang menjadikan
kelemahan hadith adalah kerana lemahnya hafalan, atau terputusnya sanad, atau
adanya perawi majhul. (Taisir Musthalah al-Hadits li Mahmud Thahhan hal 66).
Dari syarat ini , hadith di atas
bererti memiliki peluang untuk menjadi hasan kerana kualiti hadith dari jalur Ali bin Abi Thalib, Abdullah bin Umar,
Sahl bin Sa’ad. Kerana itu ada para ulama menilai hadith ini hasan.
Al-Mundziri menilai sanad hadith
ini hasan dalam al-Targhib wa al-Tarhib 1/431 begitu juga al-Haithami dalam
Majma Zawaid 2/252-253.
Hadith ini dinilai hasan oleh
al-Iraqi (Maqasid al-Hasanah 1/456)
Dan dinilai hasan dengan
terkumpulnya kesemua jalur-jalur riwayat yang ada oleh Syeikh Al-Albani dalam
Silsilah Hadith Sahihah no. 831
Rujukan
https://assiwak.wordpress.com/2014/03/15/lima-nasihat-jibril-kepada-rasulullah-bagian-1/
No comments:
Post a Comment