Wednesday 11 April 2018

Amal Cerminan Ilmu






إِنَّ الْحَمْدَ لله نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِيْنُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ، وَنَعُوْذُ بلله مِنْ شُرُوْرِ أَنْفُسِنَا وَمِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا، مَنْ يَهْدِهِ الله فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ، أَشْهَدُ أَنْ لَا إله إلا الله وَحْدَهُ لَا شَرِيْكَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ

Sesungguhnya pujian hanya bagi Allah. Kita memujiNya, meminta pertolongan kepada-Nya dan keampunan daripada-Nya. Kita berlindung dengan Allah daripada kejahatan diri kita dan keburukan amalan perbuatan kita. Sesiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, tiada yang dapat menyesatkannya. Dan sesiapa yang disesatkan, tiada yang dapat memberikan petunjuk kepadanya. Aku bersaksi bahawa tiada Ilah (yang layak disembah) melainkan Allah yang Maha Esa, tiada sekutu bagi-Nya. Dan aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba-Nya dan Rasul-Nya.




1
Pernahkah kita terlintas suatu ketika apabila melakukan sesuatu ibadah, kita merasakan adakah ibadahku ini menepati kehendak syariat dan akan diterima oleh Allah SWT?

Ataupun, kita merasakan bahawasanya ibadah-ibadah yang selalu kita lakukan turun temurun mengikut fahaman nenek moyang, guru, ustaz, ustazah itu tidak menepati syariat, dan kita berusaha untuk bertanya kepada orang yang lebih alim, menghadiri seminar, datang ke kuliah agama, ceramah untuk mendapatkan pencerahan.

Jika sikap semacam ini hadir dalam diri kita, Alhamdulillah kita masih di atas landasan agama dengan disiplin yang benar. Inilah sikap penting yang perlu ada dalam setiap umat islam. Semangat untuk mendasari setiap ibadah dan amalan dengan ilmu merupakan cerminan seseorang terhadap kesempurnaan beramal.

Imam Ahmad dan para fuqaha ahli hadis -Imam Syafi’i termasuk di dalamnya- berkata:-


إنَّ الْأَصْلَ فِي الْعِبَادَاتِ التَّوْقِيفُ

“Hukum asal ibadah adalah tauqif (menunggu sampai adanya dalil)” (Majmu’ Al Fatawa, 29: 17)


Ramai ulama dan fuqaha menasihatkan setiap amal yang kita lakukan hendaklah didasari dengan dalil kerana ini merupakan asas dalam ibadat. Dari mana kita boleh mengutip dan memahami dalil? Ya tentulah dengan ilmu. Ilmu yang macam mana? ilmu yang bersesuaian dengan amal tersebut bersumberkan Al-quran dan Sunnah.


Sufyan at-Tsauri mengatakan:
إِنْ اسْتَطَعتَ ، أَلَّا تَحُكَّ رَأسَكَ إِلَّا بِأَثَرٍ فَافعَلْ
Jika kamu mampu tidak akan menggaru kepala kecuali jika ada dalilnya maka lakukanlah
(Al Jami’ li Akhlaq ar Rawi wa Adab as-Sami’, Khatib al-Baghdadi, Mauqi Jami’ al-Hadis: 1/197)

Namun, masih ramai lagi kebanyakan kaum muslimin kurang peka akan disiplin ini. Kebanyakan hanya menuruti kebiasaan yang dianuti turun-temurun dari emak, ayah, datuk, nenek, sekolah dan para asatizah mereka tanpa berusaha mencari mengapa ibadah/ amal itu perlu dilakukan sedemikian. Sehinggakan ada amalan ibadah yang nampak seperti datang dari syariat agama, tetapi sebenarnya tersasar. Amalan itu nampak baik apabila dilakukan, malangnya di sisi syariat tertolak. Ada juga kita kadangkala merasakan/menuduh amalan sesorang itu pelik dan ganjil dari pandangan kebiasaan, tetapi sebenarnya amalan itulah yang mendekati kebenaran dalam syariat. Apabila di dada kita kurang ilmu, makan kita akan cenderung melakukan kesilapan dalam ibadan dan mudah menuding salah akan amalan sesorang yang tidak seperti kebanyakan orang yang sudah dianuti secara turun temurun. Inilah yang dikatakan oleh penulis seperti tajuk di atas, yakni amal itu cerminan dari ilmu kita. 



2
Apa itu ilmu?


Yang dimaksudkan dengan ilmu dalam konteks beramal adalah dalil, baik dari Al-Quran maupun hadis Nabi SAW. Syaikhul Islam, Ahmad bin Abdul Halim al-Harrani mengatakan:

العِلمَ مَا قَامَ عَلَيْهِ الدَّلِيلُ وَالنَّافِعُ مِنْهُ مَا جَاءَ بِهِ الرَّسُولُ
Ilmu adalah kesimpulan yang ada dalilnya, sedangkan ilmu yang bermanfaat adalah ilmu yang dibawa oleh Rasul SAW”. (Majmu’ Fatawa, 6/388).
Perkara ini perlu ditegaskan agar tidak terjadi salah faham. Pokok perbahasannya adalah ingin menjelaskan, setiap orang yang beramal dan dia mengetahui dalilnya maka boleh dikatakan, orang ini telah beramal atas dasar ilmu. Sebaliknya, beramal namun tidak ada landasan dalil belum dikatakan beramal atas dasar ilmu.
Jadi bagaimana dengan orang awam yang tidak memahami dalil?
Apakah dia diwajibkan mencari dalil?
Jawapannya: untuk orang awam, dalil bagi mereka adalah dengan mengikuti keterangan dan fatwa ulama yang mendasari telah berhujah dengan dalil dan bukan pendapat atau pemikirannya yang membelakangi Al-quran dan sunnah.
Dalilnya adalah firman Allah:
فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
Bertanyalah kepada ahli ilmu, jika kalian tidak mengetahuinya” (QS. Al-Anbiya: 7)


3
Ilmu dulu baru amal


Mengapa ilmu begitu penting?

Kerana dengan ilmulah kita akan mengetahui bahawa yang wajib adalah wajib, yang sunnah adalah sunnah, yang haram adalah haram. Tidak hanya itu, selain mengetahui hukum setiap perbuatan, seseorang dapat menunaikan tugas-tugasnya sebagai hamba Allah SWT dengan sebaik-baiknya, kerana bersendikan ilmu.



4
Muslim atau Yahudi atau Nasrani?


Berkaitan isu ini, Allah SWT telah merakamkan dalam Al-Fatihah, 5-7 dengan firmanNya:-


اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (5) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ (6) غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (7)
“Berilah kami petunjuk ke jalan yang lurus {5} yaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat {6} Bukan jalan orang-orang yang dimurkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat {7}.”(QS. Al-Fatihah: 5 – 7).
Pada ayat di atas, Allah membahagikan manusia berdasarkan dengan hidayah ilmu menjadi tiga golongan:

Pertama:-
Golongan orang yang mendapat nikmat. Merekalah golongan yang mengikuti petunjuk Nabi SAW dan para sahabat dalam beragama.
Kedua:
Golongan orang-orang yang dimurkai. Merekalah orang-orang yahudi
Ketiga:-
Golongan orang-orang yang sesat, iaitu orang-orang nasrani.
Ibnu Taimiyah menyimpulkan sebab kedua-dua umat yahudi dan nasrani dikafirkan:
Kesimpulannya, bahawa:-
Kekafiran orang yahudi pada asalnya disebabkan mereka tidak mengamalkan ilmu mereka. Mereka memahami kebenaran, namun mereka tidak mengikuti kebenaran tersebut dengan amal atau ucapan.
Sedangkan kekafiran nasrani disebabkan amal perbuatan mereka yang tidak berlandaskan ilmu. Mereka rajin dalam melaksanakan berbagai macam ibadah tapi tanpa petunjuk syariat dari Allah.
Kerana itu, sebaghagian ulama, seperti Sufyan bin Uyainah dan yang lainnya mengatakan: “Jika ada golongan ulama yang sesat, itu kerana dalam dirinya ada kemiripan dengan orang yahudi. Sedangkan golongan ahli ibadah yang rosak kerana dalam dirinya ada kemiripan dengan orang nasrani” 
(Iqtidha’ Shirathal Mustaqim, Ahmad bin Abdul Halim al-Harrani, dengan Tahqiq Dr. Nashir al-`Aql, Kementerian Wakaf dan Urusan Islam KSA, 1419 H, jilid 1, hal. 79).

Umat islam hendaklah mengekalkan kedudukan di pertengahan (wasatiyyah), dengan menggabungkan antara ilmu dan amal seperti yang telah dijelaskan dalam surah Al-Fatihah tersebut.

5
Keutamaan ilmu zaman ini


Imam Nawawi dalam Muqaddimah Syarah Majmu’, hal. 48 berpendapat bahawa meyibukkan diri dengan mencari ilmu lebih afdhal daripada sibuk beribadah sunnah, seperti solat, puasa sunat dan membaca tasbih.
Ada beberapa alasan dengan apa yang diungkapkan oleh Imam Nawawi, antaranya ialah:-
a)manfaat ilmu lebih meluas kepada kaum Muslimin. Sedangkan ibadah sunat manfaatnya hanya untuk dirinya.
b)kerana ilmu itu memperbaiki ibadah, dan ibadah sunat itu juga memerlukan ilmu.
c)ulama merupakan warisan Nabi.
d)kerana ilmu tetap kekal meskipun orangnya telah meninggal dunia. Sedangkan ibadah sunat terputus jika seseorang meninggal dunia.



6
Syarat amalan untuk diterima Allah


a)    Iman


إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً

Sesungguhnya, orang-orang yang beriman dan mengerjakan amalan soleh, untuk merekalah syurga-syurga Firdaus.” (QS. Al Kahfi: 107)

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan. (QS. An-Nahl:97)


Rasulullah SAW bersabda,

قُلْ أَمَنْتُ بِاللهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ

Katakan, ‘Aku beriman kepada Allah’, kemudian istiqamah-lah.” (HR. Muslim no. 55]

b)   Ikhlas

وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا

Dan barangsiapa yang berbuat demikian (iaitu: memberi sedekah, atau berbuat ma’ruf, atau mengadakan perdamaian di antara manusia) kerana mencari keredhaan Allah, maka kelak Kami memberi kepadanya pahala yang besar. (QS. An-Nisa: 114)


c)    Ittiba’

Ittiba bermaksud amalan yang dilakukan hendaklah sesuai dengan apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW.
Allah SWT berfirman,
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا

Dan apa-apa yang datang kepada kalian dari Rasulullah, maka ambillah. Dan apa-apa yang beliau larang darinya untuk kalian, maka jauhilah.” (QS. Al Hasyr: 7)
Nabi SAW bersabda:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ

Barangsiapa membuat perkara baru di dalam urusan kami (agama) ini, apa-apa yang bukan padanya, maka itu tertolak. (HR. Muslim no. 1718).


Kesimpulan


a)Setiap mukmin hendaklah sentiasa terus menerus mencari ilmu dalam rangka memperbaiki amalan dan ibadah
b)Jangan membuta tuli melakukan sesuatu amalan dan ibadah tanpa berlandaskan dalil yang tepat lagi benar
c)Niat ikhlas kerana Allah semata-mata tanpa ittiba’ dalam beramal tidak mampu membuatkan amal itu diangkat oleh Allah
d)Janganlah bersikap ghuluw (ekstrim) dan asabiyyah (taksub) terhadap individu/mazhab tertentu. Jika sesuatu pendapat yang dikeluarkan itu menyelisihi dalil wajiblah ditinggalkan.



Wallahu a’lam

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...