Thursday 20 June 2019

Hadith Solat/Ibadah Malam 2 Hari Raya


Matan Hadith


مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَاْلأَضْحَى لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ


Terjemahan

Barangsiapa yang melaksanakan solat (pada) malam (hari raya) ‘Idhul Fithr dan ‘Idhul Adha, maka hatinya tidak akan mati pada hari matinya hati-hati (manusia).


Takhrij

HR. Thabarani di dalam Mu'jam al-Kabir dari 'Ubaidah bin Shamit no. 159.

Dihukum lemah oleh al-Iraqi di dalam Takhrij al-Ihya' 1/361, Ibnu Hajar al-Asqhalani di dalam Futuhat Rabbaniyah 4/235 dan al-Haithami di dalam Majmu Zawaid 2/430.

Dihukum palsu oleh al-Albani di dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 520, dan dhaif jiddan pada hadith no. 521 (hadith yang hampir semakna dengannya,  riwayat Ibnu Majah no. 1782 (palsu) dari Abu Umamah al-Bahili).



Nota tambahan:

Bila melihat hadith yang dinilai lemah/sangat lemah  apatah lagi palsu, sebagai isyarat untuk mengamalkan ibadah (seperti hadith ini) dengan keyakinan seolah-olah ia petunjuk dari Nabi SAW, dan diganjarkan pahala sekian-sekian. Ini adalah salah sama sekali.

Tetapi jika ingin melakukan qiyam dan ibadah-ibadah lain tanpa mengkhususkan jenis ibadat dan waktu serta meletak keyakinan secara pasti ia dari Nabi SAW, maka ini adalah mustahab menurut jumhur ulama (Mausu'ah al-Fiqhiyyah 2/235).


Rujukan

Fatwa Soaljawab Islam no. 12504

Ustaz Dr. Umar Muhammad Noor, Majalah al-Ustaz Isu 06

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...