Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW
bersabda:
إِذَا وَقَعَ الذُّبَابُ فِي إِنَاءِ أَحَدِكُمْ فَلْيَغْمِسْهُ كُلَّهُ،
ثُمَّ لِيَطْرَحْهُ، فَإِنَّ فِي أَحَدِ جَنَاحَيْهِ شِفَاءً، وَفِي الآخَرِ دَاءً
Maksudnya: “Apabila lalat termasuk ke dalam bekas
salah seorang daripada kamu, maka rendamkanlah kesemuanya (lalat) kemudian buanglah
ia. Ini kerana, salah satu daripada sayapnya adalah penawar dan sebelah lagi
adalah penyakit (HR. Bukhari no.5782)
Antara fiqh al-Hadith yang boleh difahami daripada hadith di atas:
Pertama: Lalat ini suci ketika ia
hidup dan mati dan ia juga tidak najis jika terjatuh ke dalam sesuatu yang
berair (cecair) atau keras.
Kedua: Digalakkan merendam
keseluruhannya di dalam sesuatu yang berair (cecair) dan kemudian
dikeluarkannya berdasarkan nas hadith di atas.
Ketiga: Pada hadith tersebut
terdapat I’jaz Ilmi (إعجاز العلمي) kerana ilmu moden telah membuktikan bahawa wujudnya penyakit
di salah satu daripada sayap lalat dan wujud juga penawar di sebelah lagi sayap
yang lain.
Keempat: Para ulama’ mengqiyaskan
kesucian lalat dengan setiap nyawa yang mengalir (darah) daripada serangga
hukumnya adalah suci. Ia juga tidak menjadi najis apabila ia terjatuh ke dalam
makanan dan minuman samada ia sedikit atau banyak. Ini kerana, sebab najisnya
sesuatu itu adalah darah yang terkurung di dalam haiwan selepas kematiannya.
Oleh itu, sebab ini tidak wujud pada lalat atau lebah maka ia dihukum suci oleh
para ulama’. (Taudhih al-Ahkam, 148/1)
Berdasarkan hadith nabi ini juga, Prof. Dr. Mustafa
Ibrahim Hasan dalam prosiding al-Mu’tamar al-`Alamiy lil I`jāz al-`Ilmiy fi
al-Qur’ān wa al-Sunnah, Kuwait, Pengarah di Pusat Kajian Serangga Pembawa
Penyakit, Universiti al-Azhar, Mesir telah membuat kajian yang bertajuk
‘penyakit dan ubat pada dua sayap lalat’. (Lihat al-Da’ wa al-Dawa’ fi Janahay
al-Zubabah, hlm. 83)
Sampel kajian ialah sayap kanan dan sayap kiri
empat jenis serangga iaitu Lalat Rumah (Musca Domestica), Lalat Kandang
(Muscina Stabulans), Lalat Pasir (Phlebotomus Papatasi) dan Nyamuk Rumah (Culex
Pipiens). Kajian beliau mendapati bahawa terdapat sejumlah bakteria yang
pelbagai dan banyak pada kedua-dua sayap lalat, tidak seperti sayap nyamuk yang
hanya mengandungi sedikit bakteria sahaja.
Didapati juga bakteria baik yang terdapat pada
sayap lalat adalah lebih banyak daripada bakteria jahat. Kajian juga mencatatkan
bahawa terdapat bakteria baik yang banyak pada sayap kanan semua jenis lalat.
Kepelbagaian mikrob yang terdapat pada lalat adalah tindak balas daripada
persekitaran di mana ia hidup.
Sayap lalat juga mempunyai kebaikannya. Dalam buku
The Hoousefly terbitan 1951, disebutkan berkenaan penggunaan sayap lalat pada
satu alat khas di Pusat Kosmologi di Mount Wilson Observatory. Ia digunakan
bagi mengukur kadar suhu yang dikeluarkan oleh bintang-bintang yang boleh
memberi kesan kepada manusia di bumi.
Pada hari ini, sains moden masih menggunakan larva
lalat untuk rawatan. Dalam artikel bertajuk Magnificient Maggots Are Wonderful
Wound Cleaners bertarikh 15 Mei 2012, dilaporkan bahawa Hospital Morriston di
Swansea, UK merawat luka-luka dengan menggunakan larva lalat sejak 10 tahun
yang lepas. Kesannya amat positif sekali. (Perubatan Islam dan Bukti Sains
Moden, hlm. 310-313).
Rujukan
Bayan linnas siri ke-165, Mufti Wilayah Persekutuan
No comments:
Post a Comment