Thursday, 19 September 2019

Hadith menghidupkan hari Asyura dengan solat tertentu


Amalan bidaah Hari Asyura

Solat hari Asyura yang berdalilkan hadith - hadith lemah berikut:-


Matan hadith

مَنْ اَحْيَى لَيْلَةَ عَاشُوْرَاءَ ، فَكَاَنَّمَا عَبَدَ اللهَ تَعَالَى بِمِثْلِ عِبَادَةِ اَهْلِ السَّمَوَاتِ. وَمَنْ صَلَّى اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَاُ فِى كَلِّ رَكْعَةٍ اَلْحَمْدُ للهِ مَرَّةً ، وَخَمْسِيْنَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللهُ اَحَدٌ ، غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوْبَ خَمْسِيْنَ عَامًا مَاضٍ وَخَمْسِيْنَ عَامًا مُسْتَقْبِلٍ ، وَبُنِيَ لَهُ فِى الْمَثَلِ اْلاَعْلَى اَلْفُ اَلْفِ مِنْبَرٍ مِنْ نُوْرٍ


Terjemahan

“Barangsiapa menghidupkan malam Asyura, maka seakan-akan ia beribadah kepada Allah seperti ibadahnya para penghuni segala langit. Dan barangsiapa bersolat empat rakaat, pada setiap rakaat ia membaca Fatihah sekali, surah al-Ikhlas lima puluh kali, maka Allah mengampuni dosa-dosanya lima puluh tahun yang telah lalu dan lima puluh tahun yang akan datang, dan dibina untuknya di Al-Mathalul-A’la (syurga) sebanyak lima juta mimbar dari cahaya”.


Takhrij

HN. Ibnu Jauzi di dalam al-Maudhu’at 1/122. Ibnu Jauzi menilai hadith ini *Tidak sahih*, kerana terdapat perawi yang majruh (‘Abdurrahman bin Abu Az-Zinaad). Imam Ahmad berkata: "dia mudhtharibul hadith,” (bergoncang)" dan Yahya bin Ma'in berkata "tidak boleh dijadikan hujah”.





Matan hadith

مَنْ صَلَّى فِيْهِ اَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ، يَقْرَاُ فِى كُلِّ رَكْعَةٍ اَلْحَمْدُللهِ مَرَّةً ، وَقُلْ هَوَ اللهُ اَحَدٌ اِحْدَى وَخَمْسِيْنَ مَرَّةً غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوْبَ خَمْسِيْنَ عَامًا


Terjemahan

“Barangsiapa bersolat padanya empat rakaat, membaca al-Fatiha sekali pada tiap-tiap rakaat, surah al-Ikhlas lima puluh kali, maka Allah akan mengampunkan dosanya lima puluh tahun”.


Takhrij

HN. as-Syaukani dalam Fawaid Majmu'ah no. 103. As-Syaukani menilai hadith ini *Palsu*. Hal senada juga diucapkan oleh Al-Iraqi dalam Tanzihus Syari’ah 2/89 dan Ibnul Jauzi dalam Al-Maudhu’at 1/122, as-Suyuthi dalam Al-La’aali’ Al-Mashnuu’ah 2/54. Adz-Zahabi (Tartiib Al-Maudhuu’at no. 500), semua sepakat akan kepalsuan hadith ini dan kemajhulan para perawinya.



Ibnu Taimiyyah berkata:-

“Tidak terdapat sebarang hadith sahih dari Nabi s.a.w. atau sahabat-sahabat.  Tiada Imam mazhab tau Tabi'en yang mensunnahkan perkara-perkara ini; sama ada ia diriwayatkan oleh hadith dhaif (lemah),  atau riwayat yang sahih, Sunan atau Al-Musnad. Tiada hadith yang masyhur diketahui mengenainya pada abad yang awal. Bagi perkara lain, seperti memasak makanan khas dengan atau tanpa bijirin, atau memakai baju baru, membelanjakan wang untuk keluarga,  atau membeli bekalan tahunan untuk hari tersebut, melakukan solat-solat tertentu atau amalan-amalan tertentu, menyembelih binatang pada hari itu,  menyimpan daging yang akan dimasak bersama bijirin, atau memakai celak atau henna, mandi, berjabat tangan diantara satu sama lain, menziarahi seseorang,  menziarahi masjid dan kubur-kubur (mashhad) dan sebagainya.....Kesemua ini adalah bid’ah dan salah.  Tiada diantaranya yang ada kena mengena dengan sunnah Rasulullah s.a.w. atau Khulafah al-Rasyidiin.  Ia tidak diluluskan oleh mana-mana imam, tidak Malik, tidak at-Tsauri, tidak al-Layth ibn Sa’d, tidak Abu Hanifah,  tidak al-Auzaa’i, tidak asy-Syafie, tidak Ahmad ibn Hanbal, tidak Ishaaq ibn Rahawayh, dan tiada mana-mana dikalangan Imam dan ulama' Islam......” (Fatawa Al-Kubra Jil. 5).

Solat Asyura adalah solat yang dikerjakan antara waktu zuhur dan asar, empat rakaat, setiap rakaat membaca al-Fatihah sekali, kemudian membaca ayat kursi sepuluh kali, Qul HuwAllahu Ahad sepuluh kali, al-Falaq dan an-Nas lima kali. Apabila selesai salam, istighfar tujuh puluh kali. Orang-orang yang menganjurkan solat ini dasarnya hanyalah sebuah hadith palsu! (al-Fawaid al-Majmu’ah no.60 al-Aala’I al-Masnu’ah 2/92).

As-Syuqairy berkata: “Hadith solat ‘Asyura adalah hadith palsu. Para perawinya majhul, sebagaimana disebutkan oleh as-Suyuti dalam al-Aala’I al-Mashnu’ah. Tidak boleh meriwayatkan hadith ini, lebih-lebih sampai mengamalkannya!!”( as-Sunan wal Mubtada’at hal.154).

As-Subki berkata (ad-Din al-Khalish 8/417):”Adapun pernyataan sebahagian orang yang menganjurkan setelah mandi hari ini (10 Muharram) untuk ziarah kepada orang alim, menengok orang sakit, mengusap kepala anak yatim, memotong kuku, membaca al-Fatihah seribu kali dan bersilaturahim maka tidak ada dalil yg menunjukkan keutamaan amal-amal itu jika dikerjakan pada hari Asyura. Yang benar amalan-amalan ini diperintahkan oleh syariat di setiap saat, adapun mengkhususkan di hari ini (10 Muharram) maka hukumnya adalah bid’ah.”

Ibnu Qayyim (al-Manar al-Munif hal. 113 secara ringkas) berkata: “Hadith-hadith tentang bercelak pada hari Asyura, berhias, bersenang-senang, berpesta dan solat di hari ini dan fadhilat-fadhilat lain tidak ada satupun yang sahih, tidak satupun keterangan yang kuat dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam *selain* hadith puasa.



Rujukan

https://ar.islamway.net/article/47571

www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=297777

Mausu'ah al-Hadithiyyah, Fake hadith no. 179



No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...