Doa
ini diambil dari kisah rumah Abu Darda' yang terbakar, dan beliau meyakini
bahawasanya rumah itu tidak terbakar selepas diberitahu oleh sahabat yang lain.
Abu
Darda` menjawab, “Saya yakin bahawa Allah tidak akan membakar rumah saya.
Rasulullah telah mengajar saya suatu doa yang mana jika dibaca selepas Subuh si
pembaca akan terselamat dari semua bala dan musibah sehingga petang. (saya
telah membaca kalimah-kalimah ini selepas subuh). Oleh itu saya yakin rumah
saya tidak akan terbakar.”
Doanya,
اللَّهُمَّ
أَنْتَ رَبِّي لا إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ ، عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ ، وَأَنْتَ رَبُّ
الْعَرْشِ الْكَرِيمِ ، مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ ، وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ
، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ ، أَعْلَمُ أَنَّ
اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ
شَيْءٍ عِلْمًا ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي ، وَمِنْ
شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ، إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ
مُسْتَقِيم
Maksudnya,
Ya
Allah, Engkaulah Tuhanku. Tidak ada tuhan melainkan Engkau. Hanya kepadamu daku
bertawakkal. Engkaulah Tuhan `Arasy yang Maha Agung. Apa sahaja yang
dikehendaki Allah pasti terjadi dan apa yang tidak dikehendakinya pasti tidak
akan terjadi. Tidak ada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah, yang
Maha Tinggi lagi Maha Agung. Aku sedar bahawa Allah Maha Kuasa atas setiap
sesuatu dan sesungguhnya ilmu Allah meliputi segala sesuatu. Ya Allah,
sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan diriku dan kejahatan
sekelian yang melata. Yang segala roh mereka dalam genggamanMu. Sesungguhnya
Tuhanku di atas jalan yang lurus (adil).
Takhrij
Hadith
ini diriwayatkan oleh ramai ulama antaranya:
Abu
Nuaim dalam Targhib wa Tarhib no. 340
Ibn
Sunni dalam kitab `Amal Yaum wal lailah no. 58
At-Thabrani
dalam kitab ad-Dua’ no. 343
Al-Kharathi
dalam kitab Makarimul Akhlak no. 461
Al-Baihaqi
dalam Kitab Dalail Nubuwah 7/121-122
Ibnu
Jauzi dalam al-'Ilal Mutanahiyah no. 1400 berkata, hadith ini tidak tsabit dari
Abu Darda', kerana terdapat perawi yang dijarh oleh Yahya bin Main, Aghlab bin
Tamim. Beliau dijarh munkarul hadith oleh Imam Bukhari dan Ibnu Hibban.
Perawi
yang dijarh munkarul hadith oleh Imam Bukhari tidak layak diambil riwayat daripadanya.
Ibnu
Hajar al-Asqalani dalam Nataij al-Afkar 2/402 berkata hadith ini gharib.
Syeikh
Thariq 'Athif al-Hijazi dalam alukah.net menilai hadith ini dhaif jiddan.
Doa
dan lafaz sebeginin ini tidak dikenali dari al-Quran dan hadith.
Tetapi
beramal dengan doa ini tidak mengapa, kerana ia tidak mengandungi masalah yang
bertentangan dengan al-Quran dan as-Sunnah. Syaratnya, tidak boleh menyandarkan
doa ini kepada Abu Darda` apatah lagi kepada Rasulullah saw. Tidak boleh
berkayakinan dengan kelebihan doa ini.
Rujukan
Fatwa
Syabakah Islamiyah no. 104155
Kitab
Tahzhir ad-Da`iyah Min Qasasil Wahiyah, oleh Syeikh `Ali bin Ibrahim Hasyish,
hal. 468 – 472.
https://www.alukah.net/sharia/0/86596/
No comments:
Post a Comment