Berikut adalah sebahagiannya:-
1- Susur galur dari keturunan yang terbaik
بعثت من خير قرون ابن آدم ، قرنا فقرنا ، حتى كنت من القرن الذي كنت فيه
Aku diutus dari keturunan bani Adam yang terbaik pada
setiap kurunnya, hingga sampai pada kurun dimana aku dilahirkan (HR. Bukhari
3557)
Imam Ibnu Hisyam menulis nasab Rasulullah saw sebagai
berikut:
هَذا كِتَابُ سِيْرَةِ رَسُوْلِ اللهِ صلي الله عليه وسلّم, هُوَ مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ اللهِ بن عَبْدِ الْمُطَّلِبِ—وَاسْمُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ: شَيْبَةَ
بن هَاشِمِ—وَاسْمُ هَاشِمِ: عُمَرُو بن عَبْدِ مَنَافِ—وَاسْمُ عَبْدِ مَنَافِ:
المغِيْرَةُ بن قُصَيّ بن كِلَابِ بن مُرَّةَ بن كَعْبِ بن لُؤَيِّ بن غَالِبِ بْن
فِهْرِ بن مالِكِ بن النَّضْرِ بن
كِنَانَةَ بنِ خُزَيْمَةَ بن مُدْرِكَةَ—واسمُ مُدْرِكَةَ: عَامِرِ بن إِلْيَاس بن
مُضَر بن نِزَار بن مَعَدِّ بن عَدْنَانَ بن أُدَّ—ويقالُ أُدَدَ بن مُقَوِّمِ بن
نَاحُوْر بن تَيْرَح بن يَعْرُبَ بن يَشْجُبَ بن نَابَت بن إِسْمَاعِيْلَ بن
إِبْرَاهِيْمَ—خليلُ الرَّحمنِ—بن تَارِح—وهوَ آزَر—بن نَاحُوْر بن سَارُوْغ بن
رَاعُو بن فَالِخ بن عَيْبَر بن شَالِخ بن أَرْفَخْشَذ بن سَام بن نُوْح بن لَمَك
بن مَتُّو شَلَخ بن أَخْنُوْخ—وَهو إِدْرِيْسُ النَّبِي—وَكانَ أَوَّلَ بَنِي
آدَمَ أُعْطِي النُّبُوَّةَ وَخَطَّ بِالْقَلَمِ—ابن يَرْد بن مَهْلَيِل بن
قَيْنَن بن يَانِش بن شِيْث بن آدَمَ عليه السلام
“Ini adalah kitab Sirah Rasulullah saw, dia adalah
Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib—nama asli Abdul Muttalib adalah
Syaibah bin Hasyim—nama asli Hasyim adalah Umar bin Abdu Manaf—nama asli Abdu
Manaf adalah Mughirah bin Qusayy bin Kilab bin Murrah bin Ka’b bin Lu’ayy bin
Ghalib bin Fihr bin Malik bin al-Nadlr bin Kinanah bin Khuzaimah bin
Mudrikah—nama asli Mudrikah adalah ‘Amr bin Ilyas bin Mudhar bin Nizar bin
Ma’add bin ‘Adnan bin Udda—dilafazkan juga Udada bin Muqawwim bin Nahur bin
Tayrah bin Ya’ruba bin Yasyjuba bin Nabat bin Ismail bin Ibrahim—khalil
al-rahman—bin Tarih—dia adalah Azar—bin Nahur bin Sarug bin Ra’u bin Falikh bin
Aybar bin Syalikh bin Arfakhsyadz bin Sam bin Nuh bin Lamak bin Mattu Syalakh
bin Akhnunkh—dia adalah Nabi Idris, bani Adam pertama yang dianugerahi kenabian
dan baca tulis—bin Yard bin Malayil bin Qainan bin Yanisy bin Syits bin Adam
'alaihis salam.” (Sirah al-Nabawiyyah Ibnu Hisyam, 1/11-16)
Nasab baginda saw hingga Adnan adalah disepakati para
ahli nasab dan tidak ada sama sekali perbezaan pendapat tentang hal tersebut.
(Zaadul Ma’aad 1/70; Rahiq Makhtum hal. 39).
Adapun nasab Rasulullah di atas Adnan, para ulama
berbeza pendapat, tidak ada dalil yang dianggap paling sahih menerangkannya
Fiqh al-Sirah al-Nabawiyyah Ma’a Mujaz li al-Tarikh al-Khilafah al-Rasyidah,
hal. 73; Rahiq Makhtum hal. 39).
Dari sisi ibunya, Sayyidah Aminah, nasab Rasulullah
saw adalah:
هِيَ آمِنَةُ بِنْتُ وَهْبٍ بْنِ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ زُهْرَةَ بْنِ
كِلَابِ بْنِ مُرَّةَ. ]وَأُمُّهَا بَرَّةُ بِنْتُ عَبْدِ الْعُزَّي بن عُثْمَانَ
بن عَبْدِ الدَّارِ بن قُصَيِّ بن كَلَاب. وَأُمُّهَا أُمُّ حَبِيْبِ بنت أَسَد بن
عَبْدِ الْعُزَّي بن قُصَيِّ بنِ كِلَاب
Aminah binti Wahab bin Abdu Manaf bin Zuhrah bin Kilab
bin Murrah. [Ibunya Sayyidah Aminah adalah Barrah binti Abdul ‘Uzza bin Utsman
bin Abdul Dar bin Qushayy bin Kilab. Ibunya Barrah binti Abdul ‘Uzza adalah
Ummu Habib binti Asad bin Abdul ‘Uzza bin Qushayy bin Kilab. (Mukhtashar
al-Kabir fi Sirah al-Rasul, hal. 19)
2- Nabi saw keturunan arab Quraisy
إنَّ اللهَ اصطفَى كِنانةَ من ولدِ إسماعيلَ . واصطفَى قريشًا من كنانةَ .
واصطفَى من قريشٍ بني هاشمَ . واصطفاني من بني هاشمَ
Allah telah memilih Kinanah dari keturunan Isma’il,
dan memilih Quraisy dari keturunan Kinanah, dan memilih Bani Hasyim dari
keturunan Quraisy, dan memilih aku dari keturunan Bani Hasyim (HR. Muslim 2276)
3- Kedudukan nasab yang tinggi dalam kaumnya yang
diakui musuh/orang kafir
Hieraklius bertanya,
كَيْفَ نَسَبُهُ فِيكُمْ؟
“Bagaimana nasab Nabi tersebut?”
Maka kata Abu Sufyan:
هُوَ فِينَا ذُو نَسَبٍ
“Sesungguhnya Muhammad itu di kalangan kami adalah
orang yang nasabnya tinggi.”
Heraklius berkata selepas bersoal jawab dengan Abu
Sufiyan:
فَكَذَلِكَ الرُّ
سُلُ تُبْعَثُ فِي نَسَبِ قَوْمِهَا
Demikianlah para Rasul, mereka diutus oleh Allāh Subhānahu
wa Ta’āla dengan nasab yang tinggi di antara kaumnya (HR. Bukhari no. 7).
4. Garis keturunan dari awal hingga akhir adalah
terpelihara dari kerosakan/kecacatan
خرجت من نكاح ، و لم أخرج من سفاح ، من لدن آدم إلى أن ولدني أبي و أمي ،
لم يصبني من سفاح الجاهلية شيء
Aku lahir dari pernikahan dan tidaklah Aku dilahirkan
dari perzinaan. Mulai dari Nabi Adam sampai pada ayah ibuku. Tidak ada
keburukan Jahiliyah sedikitpun dalam nasabku (HR. Ath Thabrani no. 4728, dalam
Sahih Sirah Nabawiyah 1/10, Syeikh al-Albani mengatakan sanadnya mursal
jayyid).
Wallahu 'alam
No comments:
Post a Comment