Thursday, 23 April 2020

Hadith doa apabila datang haid



Matan hadith


ما من امرأة تحيض إلا كان حيضها كفارة لما مضى من ذنوبها، وإن قالت عند حيضها الحمد الله على كل حال، وأستغفرك من كل ذنب، كتب لها براءة من النار، وأمان من العذاب.

Terjemahan

Tidaklah seorang wanita yang mengalami haidh kecuali haidhnya itu merupakan kaffarah kepada dosa-dosanya yang lain. Apabila dia membaca ketika di dalam haidhnya 'Segala puji bagi Allah dalam setiap keadaan, dan aku memohon keampunanMu daripada segala dosa', maka ditulis untuknya pembebasan daripada neraka dan terselamat daripada azab.

Takhrij

HN. Sheikh Utsman Khubawiy dalam Durratun Nasihin, cetakan Darul Arqam, hal. 51, pentahqiq kitab ini menyatakan pada nota kakinya: Kami tidak menemui asal riwayat ini dalam kitab-kitab hadith, sebaliknya ia adalah kalam golongan qussas.

Dalam Ensiklopedia Hadis di bawah seliaan Al-Shaikh 'Alawi bin Abdul Qadir al-Saqqaf dinukilkan bahawa ia palsu. [ http://www.dorar.net/spreadH/160 ]

Dr. Abdul Hayyi Yusof dari Universiti Khartoum berkata:

فهذا كلام سمج باطل مردود، لا يليق أن يُنسَب إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، وفيه من المجازفات شيء كثير، وأمارات الوضع عليه ظاهرة، ولا يجوز التحديث به ولا روايته إلا لبيان كذبه، والعلم عند الله تعالى

Ini merupakan kalam yang sangat hodoh, bathil dan tertolak. Ia tidak boleh dinisbahkan kepada Rasulullah s.a.w. Padanya bahaya yang banyak. Petanda kepalsuannya sangat jelas. Tidak boleh menyampaikannya dan meriwayatkannya kecuali untuk menerangkan kepalsuannya. Ilmu itu di sisi Allah. [ http://meshkat.net/old/node/17173 ]

Oleh kerana hadith ini wujud dalam kitab Durratun Nasihin, maka elok jika kita mengambil sedikit maklumat berkaitan kitab ini:

Al-Shaikh Ibn Baz berkata:

هذا الكتاب لا يعتمد عليه، وهو يشتمل على أحاديث موضوعة وأحاديث ضعيفة لا يعتمد عليها

Kitab ini tidak boleh berpegang kepadanya. Isi kandungannya merangkumi hadith-hadith palsu dan hadith-hadith dhaif yang tidak boleh dijadikan pegangan. [Rujuk http://www.binbaz.org.sa/fatawa/388 ]

Markaz Fatwa Islamweb.net menyebutkan:

فالذي ننصح به هو عدم قراءة هذا الكتاب إلا للبصير الذي يميز بين الصحيح والسقيم، وما يمكن أن يعمل به، وما لا يمكن أن يعمل به، وننصح أيضاً بعدم قراءته على الناس بحجة ما فيه من الترغيب والترهيب والوعظ وتزكية النفوس لأن في الكتاب والسنة الصحيحة ما يكفي في هذا الباب ولله الحمد.

Nasihat yang ingin kami sampaikan ialah menjauhi daripada membaca kitab ini kecuali kepada mereka yang berilmu yang dapat membezakan antara yang sahih dan cacat, dan dapat membezakan apa yang boleh diamalkan dan yang tidak boleh diamalkan. Kami jua menasihati agar tidak dibacakan kitab ini kepada manusia atas alasan ia mengandungi galakan berbuat kebaikan dan menjauhi kemungkaran, nasihat, penyucian jiwa; ini kerana pada al-Quran dan hadith-hadith yang sahih sudah cukup menerangkan hal ini.

Wallahua'lam.

Pesanan: Kami bukan menghalang orang berzikir, tetapi kami mengingatkan bahawa menyatakan zikir ini untuk orang haid adalah satu bentuk pensyariatan. Jika tidak nanti semua manusia akan mereka cipta zikir khas untuk orang haid, orang suci, orang bujang, orang dah kahwin, duda, janda etc. Apa jadi kepada agama jika benda ini dibiarkan?

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...