Doa yang ditular
يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ أَنْتَ
إلَهِي لَا إلَهَ غَيْرُك اغْفِرْ لِي الذَّنْبَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لَا
يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إلَّا الْعَظِيمُ
“Wahai Tuhan Yang maha Agung,
Wahai Tuhan Yang maha Agung, Engkaulah Tuhanku, tiada tuhan selain Engkau.
Ampunilah aku yang berdosa besar ini. Sesungguhnya tidak ada yang boleh
mengampuni dosa besar melainkan Engkau Yang Maha Agung”.
(FADHILATNYA : DI AMPUN AKAN SEGALA DOSANYA SEPERTI BAYI YANG BARU DI
LAHIRKAN)
Dari 'Amru Bin Jumai' daripada Aban daripada Sayyidina Anas Bin Malik رضي الله عنه dari Nabi Muhammad Sallallahu
'alaihi wasallam,bersabda: “Tidaklah seorang muslim itu berpuasa lalu
mengucapkan ketika ia berbuka: “Wahai
Yang maha Agung, Wahai Yang maha Agung, Engkaulah Tuhanku, tiada tuhan selain
Engkau. Ampunilah aku yang berdosa besar ini. Sesungguhnya tidak ada yang boleh
mengampuni dosa besar melainkan Engkau Yang Maha Agung”, melainkan ia akan
keluar daripada dosa-dosanya seperti bayi yang baru dilahirkan ibunya”.
Rasulullah melanjutkan sabdanya: “Ajarkanlah doa tersebut kepada anak-anak
keturunan kalian, sesungguhnya ia adalah kalimah yang disukai oleh Allah dan
Rasul-Nya, dan dapat mendatangkan kebaikan bagi urusan dunia dan akhirat”.
(Mustadrak Hakim)
Yang sebenarnya:
Hadith yang dikatakan dari Mustadrak Hakim adalah dari Tarikh Dimasyq 24/538
yang diriwayatkan Ibnu Asakir dan didhaifkan Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq,
hadith ini syadz dan sanadnya majhul (tak dikenali).
Durar Saniyah menyenaraikan hadith iji dalam hadith tak sahih (https://www.dorar.net/fake-hadith/208).
Hadith al-Hakim pula menceritakan hadith di bawah untuk doa dalam sujud,
أَخْبَرَنَا الْحُسَيْنُ
بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أَيُّوبَ، ثنا حَاتِمٌ الرَّازِيُّ، ثنا إِبْرَاهِيمُ بْنُ
يُوسُفَ، ثنا خَلَفُ بْنُ خَلِيفَةَ، عَنْ حُمَيْدٍ الْأَعْرَجِ، عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ الْحَارِثِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ، رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ، قَالَ: كَانَ مِنْ دُعَاءِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: «§اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ، وَقَلْبٍ
لَا يَخْشَعُ، وَدُعَاءٍ لَا يُسْمَعُ، وَنَفْسٍ لَا تَشْبَعُ، وَمِنَ الْجُوعِ،
فَإِنَّهُ بِئْسَ الضَّجِيعُ، وَمِنَ الْخِيَانَةِ فَإِنَّهَا بِئْسَتِ
الْبِطَانَةُ، وَمِنَ الْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَمِنَ الْهَرَمِ،
وَمِنْ أَنْ أُرَدَّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الدَّجَّالِ،
وَعَذَابِ الْقَبْرِ، وَفِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، اللَّهُمَّ إِنَّا
نَسْأَلُكَ قُلُوبًا أَوَّاهَةً مُخْبِتَةً مُنِيبَةً فِي سَبِيلِكَ، اللَّهُمَّ
إِنَّا نَسْأَلُكَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَمُنْجِيَاتِ أَمْرِكَ،
وَالسَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، وَالْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، وَالْفَوْزَ
بِالْجَنَّةِ، وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ
وَكَانَ § إِذَا سَجَدَ
قَالَ : «اللَّهُمَّ سَجَدَ لَكَ سِوَادِي وَخَيَالِي، وَبِكَ آمَنَ فُؤَادِي،
أَبُوءُ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَهَذَا مَا جَنَيْتُ عَلَى نَفْسِي، يَا عَظِيمُ،
يَا عَظِيمُ، اغْفِرْ لِي فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعَظِيمَةَ إِلَّا
الرَّبُّ الْعَظِيمُ»
(HR. al-Hakim no. 1957, daripada Ibnu Mas'ud ra.)
Berkata al-Hakim:
هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ
الْإِسْنَادِ إِلَّا أَنَّ الشَّيْخَيْنِ لَمْ يُخَرِّجَا عَنْ حُمَيْدٍ
الْأَعْرَجِ الْكُوفِيِّ إِنَّمَا اتَّفَقَا عَلَى إِخْرَاجِ حَدِيثِ حُمَيْدِ
بْنِ قَيْسٍ الْأَعْرَجِ الْمَكِّيِّ فَأَمَّا أَوَّلُ الْحَدِيثِ فِي الِاسْتِعَاذَةِ
مِنَ الْأَرْبَعِ: فَقَدْ رُوِيَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو
Manakala az-Zahabi pula berkata dalam penilaiannya dalam al-Talkhish
1/440-441 bahawasanya dalam sanad terdapat perawi yang matruk yakni Humaid
al-A'raj.
Beliau dijarh sekalian ahli nuqqad dengan jarah yang berat seperti
mungkarul hadith (al-Bukhari, Tirmidzi), hadithnya tidak kuat (an-Nasaie),
dhaif (Imam Ahmad) [Tahzib al-Kamal 1/340].
Ibnu Hibban berkata dia munkarul hadith jiddan dalam al-Majruhin 2/262.
Ibnu Hajar berkata dia dhaif dalam Taqrib 1/204.
Kesimpulan az-Zahabi - hadith ini dhaif jiddan (al-Talkhis 1/442).
No comments:
Post a Comment