Wednesday, 30 September 2020

Hadith kerosakan penduduk Syam tanda tidak ada kebaikan lagi pada orang lain

 

Dari Qurrah bin Iyas ia berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

 

إِذَا فَسَدَ أَهْلُ ‏الشَّامِ ، فَلَا خَيْرَ فِيكُمْ ، وَلَا يَزَالُ أُنَاسٌ مِنْ أُمَّتِي مَنْصُورِينَ لَا يُبَالُونَ مَنْ خَذَلَهُمْ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ 

 

Apabila penduduk Syam telah rosak maka tidak ada lagi kebaikan di tengah-tengah kalian. Sekelompok dari umatku akan senantiasa mendapat pertolongan. Tidaklah membahayakan mereka orang yang mengabaikan mereka hingga kiamat terjadi."  (HR. Tirmidzi no. 2192, ia mensahihkannya, dan disahihkan juga oleh Syeikh al-Albani)

 

Hadith ini menunjukkan, bahawa keutamaan Syam tidak hanya negerinya saja, bahkan mencakupi pula penduduknya.

 

Apa yang terjadi di Syam saat ini merupakan bukti bahawa penduduk Syam belum rosak* meskipun mereka mendapatkan perllbagai bentuk cubaan, namun hal itu hanya menambahkan iman dan sikap tawakal mereka kepada Allah Azza wa Jalla.

 

*Kerosakan bukanlah berupa mendapatkan cubaan, akan tetapi kerosakan adalah ketika mendapatkan cubaan ternyata tidak sabar. Adapun jika diuji tetap bersabar, maka bererti ia telah menempuh jalan para nabi dan orang-orang soleh.

 

Ibnu Taimiyyah berkata, "Terkait sekelompok yang ada di Syam, Mesir, dan lainnya, mereka pada saat ini adalah para pejuang yang membela agama Islam, dan mereka adalah orang-orang yang paling layak termasuk dalam kelompok yang mendapat pertolongan. Siapa memerhatikan keadaan dunia saat ini pasti mengetahui bahawa kelompok ini adalah kelompok yang paling lurus di antara kelompok-kelompok penganut Agama Islam dari sisi ilmu amal dan jihad yang ada di belahan Timur mahupun barat bumi, kerana merekalah orang-orang yang memerangi musuh yang memiliki kekuatan besar dari kalangan kaum musyrikin dan ahli kitab. Kaum zindiq dan munafik yang menganut keyakinan Rafidah dan lainnya seperti kelompok Islamiyah dan Qaramithah yang sudah dikenal sejak dulu hingga kini."

 

Jadi, kata Bassam, kejayaan dan kemuliaan yang dimiliki kaum Muslimin di belakang timur dan barat bumi disebabkan kerana kejayaan dan kemuliaan penduduk Syam. Kerana itulah ketika mereka menelan kekalahan pada tahun 699 Hijriyah kaum Muslimin tertimpa kehinaan dan musibah di berbagai belahan timur dan barat bumi yang tidak diketahui seberapa besarnya selain Allah semata. Banyak kisah terkait hal ini yang tidak boleh dijelaskan.

 

Ulama fiqh dari Mazhab Syafi’ie, Muhammad bin Abdullah Hadi At-Tahtawi Nuruddin as-Sanadi berkata, “Sabda Nabi SAW, "Apbila penduduk Syam telah rosak maksudnya menyimpang dari ketaatan terhadap Iman.  Sabda beliau maka tidak ada lagi kebaikan di tengah-tengah kalian," Khitab dalam hadith ini ditujukan pada manusia pada masa itu ketika terjadinya banyak fitnah di tengah-tengah mereka. Ini mengisyaratkan era kekuasaan Muawiyah. Kemungkinan-kemungkinan yang dimaksud adalah rosaknya penduduk Syam disebabkan kerana banyak kemaksiatan, kesewenang-wenangan, dan meninggalkan jihad, kerana sabda beliau, "Maka tidak ada lagi kebaikan di tengah-tengah kalian" ditujukan kepada umat manusia secara keseluruhan bukan hanya untuk orang-orang pada masa itu saja di mana sebahagian diantara mereka hadir ketika Nabi menyampaikan sabda ini.

 

Pendapat yang rajih adalah pendapat kedua kerana lafaz hadith ini bersifat umum dan Nabi tidak mengkhususkan yang untuk waktu tertentu ataupun untuk orang-orang tertentu sehingga hadith ini lebih utama diertikan secara umum.  

 

Sementara ahli fiqh lain Alqari berkata sabda beliau, "Apabila penduduk Syam telah rosak maka tidak lagi kebaikan di tengah-tengah kalian" maksudnya untuk tinggal di sana dan pindah ke sana. 

 

Bassam berpendapat, pandangan Ibnu Hibban sangat bagus terkait hadith ini dan memberinya judul Dzikru Ibtighail Fadhl Wash Shalahi li Mustauthinisiy Syam (Mencari Keutamaan dan Keshalihan Bagi Penduduk Syam).

 

Ibnu Al Arabi berkata, “Saya mengulas hadith-hadith tentang keutamaan-keutamaan Syam dalam sunan At-Tirmidzi sebagai berikut, "Terkait pujian Nabi SAW untuk Syam, alasannya adalah kerana Syam adalah tempat jihad dan ribath. Untuk itu ketika penduduk Syam rosak, maka rosak pula seluruh umat manusia, kerana ketika penduduk Syam meninggalkan jihad, mereka menjadi hina."

 

Ini dijelaskan oleh satu hadith,

 

Rasulullah sallallahu’alaihi wa sallam bersabda:

 

طُوبَى لِلشَّامِ. فَقُلْنَا : لأَيٍّ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : لأَنَّ مَلَائِكَةَ الرَّحْمَنِ بَاسِطَةٌ أَجْنِحَتَهَا عَلَيْهَا

 

Kebaikan pada negeri Syam.' Kami bertanya, 'Mengapa wahai Rasulullah?' Beliau bersabda: 'Karena Malaikat rahmah (pembawa kebaikan) mengembangkan sayap di atasnya.” (HR. Tirmizi, no. 3954, beliau berkomentar, hadithnya hasan gharib. Imam Ahmad dalam Musnadnya, 35/483, disahihkan oleh para peneliti. Disahihkan pula oleh Syeikh Al-Albani dalam kitab Silsilah Hadith Sahih no. 503)

 

Ibnu Atsir rahimahullah berkata: “Kata (طوبى)berasal dari wazan (فعلى) , maksudnya  kebaikan. Maknanya bukan kebun juga bukan pohon.’ (An-Nihayah, 3/318)

 

Kalimat (باسطة أجنحتها عليها ) maksudnya mengembangkan sayapnya di atas wilayah Syam dan pendudukanya dengan menjaganya dari kekafiran. Al-Qari berkata, 'Al-Manawi berkata yakni menaungi dan menjaga dengan diturunkan barakah, serta mencegah bencana dan kerosakan.’ (Tuhfatul Ahwazi, 10/315).

 

Rujukan

Bassam bin Khalil Ash Shafadi dalam bukunya: Tanda-tanda Kiamat di Negeri Syam

 

https://republika.co.id/berita/qc2ldr320/ketika-kesalehan-penduduk-syam-suriah-kini-jadi-barometer

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 148210

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...