Friday, 8 January 2021

Hadith ancaman meninggalkan solat

 

Matan hadith

 

روي أنه عليه الصلوة والسلام قال: من ترك صلاة حتى مضى وقتها ثم قضى عذب في النار حقبا ، والحقب ثمانون سنة ، والسنة ثلاث مائة وستون يوما ، كل يوم كان مقداره ألف سنة ، كذا في مجالس الأبرار ، قلت: لم أجده فيما عندي من كتب الحديث ، إلا أن مجالس الأبرار مدحه شيخ مشايخنا الشاه عبد العزيز الدھلوي

 

Terjemahan

 

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah berkata:" Seseorang yang meninggalkan solat sehingga terlepas waktunya kemudian ia menggantinya kembali, akan di azab ke dalam api neraka selama satu huqub. Satu huqub menyamai 80 tahun dan satu tahun ada 360 hari dan setiap satu hari akhirat umpama seribu tahun dunia.

 

 

Takhrij

 

HN. Maulana Zakariya al-Khandalawi dalam Fadhail Amal, Solat, Bab Amaran Meninggalkan Solat, hal. 47 no. 8. Tanpa sanad.

 

 

Syeikh Zakaria sendiri berkomentar:-

 

 

كذا في مجالس الأبرار ، قلت: لم أجده فيما عندي من كتب الحديث ، إلا أن مجالس الأبرار مدحه شيخ مشايخنا الشاه عبد العزيز الدھلوي

 

Demikian itu yang terdapat didalam Majalis al-Abrar. Aku berkata: aku tidak mendapati hadith ini didalam kitab-kitab hadith melainkan didalam Majalis al-Abrar yang mana kitab Majalis al-Abrar ini telah diberi pujian oleh syeikh kepada masyaikh kami Syah Abdul Aziz ad-Dehlawi.

 

 

Juga ditemukan dalam:-

 

Majalis al-Abrar oleh Imam Ahmad Rumi, hal. 320 no. 50.

 

Maktubat oleh Sheikh Aḥmad Sarhindi 1 /469.

 

Tafsir Ruh al-Bayan oleh Syeikh Ismail Haqqi 2/276.

 

Hadith ini jelas palsu

 

Palsu apabila tidak ditemui asalnya daripada kitab-kitab hadith muktabar. Seperti yang dikatakan oleh Ibnu Jauzi:-

 

قال ابن الجوزي في "الموضوعات" (1/99) :

 "فمتى رأيت الحديث خارجاً عن دواوين الإسلام كالموطأ، ومسند أحمد، والصحيحين، وسنن أبي داود ونحوها فانظر فيه : فإن كان له نظير من الصحاح والحسان قرب أمره ، وإن ارتبت فيه ورأيته يباين الأصول فتأمل رجال إسناده.. الخ" انتهى

 

 

Ibnu Al-Jauzi dalam kitab Al-Maudhu'at, 1/99 berkata,

 

"Apabila saja engkau melihat hadith tidak terdapat dalam kitab rujukan Islam, seperti Al-Muwaththa, Musnad Ahmad, Sahih Bukhari dan Muslim, Sunan Abu Daud dan semacamnya, maka perhatikanlah; Jika ada pembandingnya dalam hadith-hadith yang sahih atau hasan, maka perkaranya dapat didekatkan. Tapi jika engkau ragu dan engkau mendapati ia bertentangan dengan perkara prinsip, perhatikanlah pula darjat para perawinya..."(Fatwa Soaljawab Islam no.128799).

 

Ibnu Salah rahimahullah Ta'ala berkata, "Jika kita mendapatkan sebuah riwayat dari bahagian hadith yang sahih sanadnya, akan tetapi tidak kami dapatkan dalam salah satu dua kitab sahih, tidak juga tertera kesahihannya dalam salah satu kitab-kitab karangan ulama hadith yang telah dikenal terpercaya, maka kita tidak segera memastikan keputusan hadith tersebut sebagai hadith sahih (Muqadimah Ibnu Salah hal. 16).

 

فقول الحافظ أبي الفرج ابن الجوزي رحمه الله :

 

" مَا أَحْسَنَ قَوْلَ الْقَائِلِ : إِذَا رَأَيْتَ الْحَدِيثَ يُبَايِنُ الْمَعْقُولَ أَوْ يُخَالِفُ الْمَنْقُولَ أَوْ يُنَاقِضُ الْأُصُولَ : فَاعْلَمْ أَنَّهُ مَوْضُوعٌ " انتهى من "تدريب الراوي" (1/ 327).

 

Berkata al-hafiz Abu al-Farj Ibnul Jauzi rahimahullah:-

 

"Apabila kamu melihat hadith yang menyalahi akal, tidak selaras dengan manqul (nas-nas yang lain) dan menyanggahi usul, maka ketahuilah bahawa ia adalah palsu (Tadrib al-Rawi fi Syarah Taqrib al-Nawawi 1/327).

 

Imam Baihaqi dan as-Suyuthi berkata:-

 

Setiap hadith yang tidak ditemukan dalam kitab-kitab ulama terdahulu, maka pastilah hadith itu tidak sahih (Manaqib as-Syafi'ie 2/321; al-Matsnuni wa al-Battar 2/29).

 

Rujukan

 

https://islamicportal.co.uk/fadail-e-amal-hadith-query/

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...