Friday, 8 January 2021

Kelebihan menjaga hadith Nabi saw

 

Matan hadith

 

فرحم الله من سمع مقالتي اليوم فوعاها

 

 

Terjemahan

 

Allah akan merahmati orang yang mendengarkan perkataanku serta mahu menjaganya

 

Takhrij

 

HR. Darimi no. 233, daripada Jubair bin Muth'im bin 'Adi. Sanadnya hasan menurut Husain Salim Asad Ad-Darani

 

 

Hadith-hadith lain semakna dengannya

 

Imam Tirmidzi no. 2658 telah meriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud dari Nabi –shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda:

 

( نضر الله امرأ سمع مقالتي فوعاها وحفظها وبلغها، فرب حامل فقه إلى من هو أفقه منه ) وصححه الألباني في "صحيح الجامع" (2309)

 

Allah akan memberikan “Nadhrah” kepada seseorang yang telah mendengarkan ucapanku, lalu dia memahaminya, menghafalnya dan menyampaikannya, karena berapa banyak para pembawa fiqih, ada yang lebih faham lagi darinya (Disahikan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahihul Jami’ no. 2309)

 

 

Penjelasan

 

Hadith ini menunjukkan sebuah doa atau kabar dari Rasulullah saw bahawa akan mendapatkan nadhrah bagi mereka yang menghafal hadith dan menyampaikannya sebagaimana yang telah dia hafal.

 

Adapun makna dari “Nadhrah” adalah keindahan dan cemerlang.

 

Maksudnya adalah Allah akan melimpahkan kebahagiaan, kesenangan di dunia khusus kepadanya  dan akan memberikan kenikmatan di akhirat, sehingga akan tampak pada dirinya indahnya nikmat dan kemudahan hidup.

 

Sebahagian menganggap redaksi hadith itu sebagai bentuk khabar, Allah menjadikannya sebagai orang yang mendapatkan keindahan, dan sebahagian yang menyatakan sebagai bentuk doa agar mendapatkan keindahan, bentuk khabar lebih utama dari pada sebagai bentuk doa”. (Mirqatul Mashabih 1/306).

 

 

Al Hafiz Ibnu Hajar berkata:

 

“Mereka yang mendengarkan (Rasulullah) diserupakan dengan jenis tanah berbeza yang diguyur air hujan, di antara mereka ada sebagai seorang alim, mengamalkan ilmunya dan mengajarkannya, mereka ini laksana tanah subur yang menyerap air, lalu ia pun merasakan manfaatnya pada saat yang sama ia mampu menumbuhkan dan memberi manfaat kepada orang lain.

 

Di antara mereka juga ada yang mengumpulkan ilmu dengan waktu yang lama, hanya saja mereka tidak mengamalkan yang  hukumnya sunnah atau belum memahami apa yang telah ia kumpulkan, akan tetapi mereka telah menyampaikannya kepada orang lain, maka mereka ini laksana jenis tanah mampu menahan air dan boleh dimanfaatkan oleh banyak orang dan mereka inilah yang dimaksud dalam sebuah hadith:

 

(نَضَّرَ اللَّه اِمْرَأً سَمِعَ مَقَالَتِي فَأَدَّاهَا كَمَا سَمِعَهَا)

 

“Allah akan memberikan “nadhrah” kepada seseorang yang telah mendengarkan ucapanku, lalu ia pun melaksanakannya sebagaimana yang telah didengarnya”.

 

Di antara mereka ada juga yang mendengarkan ilmu, namun tidak mampu menghafalnya, juga tidak mengamalkannya, tidak juga menyampaikannya kepada orang lain, maka mereka ini laksana jenis tanah yang mengandungi garam atau yang tandus yang tidak mampu menahan air atau akan merosak yang lainnya. Sungguh perumpamaan tersebut pada dua kelompok pertama termasuk yang terpuji; kerana keduanya sama-sama mampu memberikan manfaat. Sementara kelompok yang ketiga adalah tercela; kerana tidak memberikan manfaat apa-apa,

 

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 240606

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...