Matan hadith
فرحم الله من سمع مقالتي اليوم فوعاها
Terjemahan
Allah akan merahmati orang yang
mendengarkan perkataanku serta mahu menjaganya
Takhrij
HR. Darimi no. 233, daripada
Jubair bin Muth'im bin 'Adi. Sanadnya hasan menurut Husain Salim Asad Ad-Darani
Hadith-hadith lain semakna
dengannya
Imam Tirmidzi no. 2658 telah
meriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud dari Nabi –shallallahu ‘alaihi wa sallam-
bersabda:
( نضر الله امرأ سمع مقالتي فوعاها وحفظها وبلغها، فرب حامل فقه
إلى من هو أفقه منه ) وصححه الألباني في "صحيح الجامع" (2309)
Allah akan memberikan “Nadhrah”
kepada seseorang yang telah mendengarkan ucapanku, lalu dia memahaminya,
menghafalnya dan menyampaikannya, karena berapa banyak para pembawa fiqih, ada
yang lebih faham lagi darinya (Disahikan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahihul
Jami’ no. 2309)
Penjelasan
Hadith ini menunjukkan sebuah doa
atau kabar dari Rasulullah saw bahawa akan mendapatkan nadhrah bagi mereka yang
menghafal hadith dan menyampaikannya sebagaimana yang telah dia hafal.
Adapun makna dari “Nadhrah”
adalah keindahan dan cemerlang.
Maksudnya adalah Allah akan
melimpahkan kebahagiaan, kesenangan di dunia khusus kepadanya dan akan memberikan kenikmatan di akhirat,
sehingga akan tampak pada dirinya indahnya nikmat dan kemudahan hidup.
Sebahagian menganggap redaksi
hadith itu sebagai bentuk khabar, Allah menjadikannya sebagai orang yang
mendapatkan keindahan, dan sebahagian yang menyatakan sebagai bentuk doa agar
mendapatkan keindahan, bentuk khabar lebih utama dari pada sebagai bentuk doa”.
(Mirqatul Mashabih 1/306).
Al Hafiz Ibnu Hajar berkata:
“Mereka yang mendengarkan
(Rasulullah) diserupakan dengan jenis tanah berbeza yang diguyur air hujan, di
antara mereka ada sebagai seorang alim, mengamalkan ilmunya dan mengajarkannya,
mereka ini laksana tanah subur yang menyerap air, lalu ia pun merasakan
manfaatnya pada saat yang sama ia mampu menumbuhkan dan memberi manfaat kepada
orang lain.
Di antara mereka juga ada yang
mengumpulkan ilmu dengan waktu yang lama, hanya saja mereka tidak mengamalkan
yang hukumnya sunnah atau belum memahami
apa yang telah ia kumpulkan, akan tetapi mereka telah menyampaikannya kepada
orang lain, maka mereka ini laksana jenis tanah mampu menahan air dan boleh
dimanfaatkan oleh banyak orang dan mereka inilah yang dimaksud dalam sebuah
hadith:
(نَضَّرَ
اللَّه اِمْرَأً سَمِعَ مَقَالَتِي فَأَدَّاهَا كَمَا سَمِعَهَا)
“Allah akan memberikan “nadhrah”
kepada seseorang yang telah mendengarkan ucapanku, lalu ia pun melaksanakannya
sebagaimana yang telah didengarnya”.
Di antara mereka ada juga yang
mendengarkan ilmu, namun tidak mampu menghafalnya, juga tidak mengamalkannya,
tidak juga menyampaikannya kepada orang lain, maka mereka ini laksana jenis
tanah yang mengandungi garam atau yang tandus yang tidak mampu menahan air atau
akan merosak yang lainnya. Sungguh perumpamaan tersebut pada dua kelompok
pertama termasuk yang terpuji; kerana keduanya sama-sama mampu memberikan
manfaat. Sementara kelompok yang ketiga adalah tercela; kerana tidak memberikan
manfaat apa-apa,
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 240606
No comments:
Post a Comment