Seperti yang dikatakan oleh Ibnu
Jauzi:-
قال ابن الجوزي في "الموضوعات" (1/99) :
"فمتى رأيت الحديث خارجاً عن دواوين الإسلام كالموطأ،
ومسند أحمد، والصحيحين، وسنن أبي داود ونحوها فانظر فيه : فإن كان له نظير من
الصحاح والحسان قرب أمره ، وإن ارتبت فيه ورأيته يباين الأصول فتأمل رجال إسناده..
الخ" انتهى
Ibnu Al-Jauzi dalam kitab
Al-Maudhu'at, 1/99 berkata,
"Apabila saja engkau melihat
hadith tidak terdapat dalam kitab rujukan Islam, seperti Al-Muwaththa, Musnad
Ahmad, Sahih Bukhari dan Muslim, Sunan Abu Daud dan semacamnya, maka
perhatikanlah; Jika ada pembandingnya dalam hadith-hadith yang sahih atau
hasan, maka perkaranya dapat didekatkan. Tapi jika engkau ragu dan engkau
mendapati ia bertentangan dengan perkara prinsip, perhatikanlah pula darjat
para perawinya..."(Fatwa Soaljawab Islam no.128799).
Ibnu Salah rahimahullah Ta'ala
berkata, "Jika kita mendapatkan sebuah riwayat dari bahagian hadith yang
sahih sanadnya, akan tetapi tidak kami dapatkan dalam salah satu dua kitab
sahih, tidak juga tertera kesahihannya dalam salah satu kitab-kitab karangan
ulama hadith yang telah dikenal terpercaya, maka kita tidak segera memastikan
keputusan hadith tersebut sebagai hadith sahih (Muqadimah Ibnu Salah hal. 16).
فقول الحافظ أبي الفرج ابن الجوزي رحمه الله :
" مَا أَحْسَنَ قَوْلَ الْقَائِلِ : إِذَا رَأَيْتَ الْحَدِيثَ يُبَايِنُ
الْمَعْقُولَ أَوْ يُخَالِفُ الْمَنْقُولَ أَوْ يُنَاقِضُ الْأُصُولَ : فَاعْلَمْ
أَنَّهُ مَوْضُوعٌ " انتهى من "تدريب الراوي" (1/ 327).
Berkata al-hafiz Abu al-Farj
Ibnul Jauzi rahimahullah:-
"Apabila kamu melihat hadith
yang menyalahi akal, tidak selaras dengan manqul (nas-nas yang lain) dan
menyanggahi usul, maka ketahuilah bahawa ia adalah palsu
(Tadrib al-Rawi fi Syarah Taqrib
al-Nawawi 1/327).
Imam Baihaqi dan as-Suyuthi
berkata:-
Setiap hadith yang tidak
ditemukan dalam kitab-kitab ulama terdahulu, maka pastilah hadith itu tidak
sahih (Manaqib as-Syafi'ie 2/321; al-Matsnuni wa al-Battar 2/29).
No comments:
Post a Comment