Saturday 24 April 2021

Allah wujud tak bertempat?

 

Berkata Saidina Ali ra:-

 

كان الله ولا مكان وهو الآن على ما عليه كان

 

Allah wujud pada azali dan tidak bertempat dan sekarang juga tidak bertempat

 

Takhrij

 

Diriwayatkan oleh Abu Mansur al-Baghdadi dalam Kitab al-Firaq bin al-Firaq hal. 333

 

Tidak ditemui sanadnya dalam kitab tersebut. Dan ini adalah penisbatan palsu ke atas Ali bin Abi Thalib ra. (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 275170).

 Ada lagi satu atsar dari Ali ra:

من زعم أن إلهنا محدود فقد جهل الخالق المعبود.

”Sesiapa menganggap bahawa Tuhan kita terbatas (mahdhud) maka ia telah jahil (tidak mengenal) Tuhan Sang Pencipta.”[Hilyatul Awliya’; Abu Nu’aim al Isfahani,1/72-73, ketika menyebut sejarah Ali ibn Abi Thalib ra.] 


Hadith ini dinilai gharib oleh Abu Nua'im dalam Hilyatul Auliya' 1/72-73. 

Az-Zahabi berkata dalam Al ‘Uluwwu lil ‘Aliyyil Ghaffar hal. 81 no. 182:

 هذا حديث منكر وإسناده غير ثابت لكنه صح إلى عبد الوارث

Hadith ini munkar dan sanadnya tidak tsabit, tetapi hadith sah sehingga Abdul Warits

Sesungguhnya atsar ini dibawakan oleh orang-orang Syi’ah Rafidhah dalam buku-buku mereka tanpa ada sanad sama sekali. Antaranya dalam kitab mereka Al-Kaafi (karya Al-Kulaini). Al-Kulaini berkata:

وَ رُوِيَ أَنَّهُ سُئِلَ ( عليه السلام ) أَيْنَ كَانَ رَبُّنَا قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ سَمَاءً وَ أَرْضاً فَقَالَ ( عليه السلام ) أَيْنَ سُؤَالٌ عَنْ مَكَانٍ وَ كَانَ اللَّهُ وَ لَا مَكَانَ

Dan diriwayatkan bahawasanya Ali bin Abi Thalib ‘alaihis salam ditanya : Dimanakah Rabb kami sebelum menciptakan langit dan bumi?, maka Ali bin Abi Thalib ‘alaihis salaam berkata, “Mana pertanyaan tentang tempat?! padahal Allah dahulu tanpa ada tempat (Bihar al-Anwar 4/295; Al-Kaafi 1/90 dalam بَابُ الْكَوْنِ وَ الْمَكَانِ)

Ini jelas bertentangan dengan pemahaman sahabat tabien dan tabiut tabien. Dan tidak ada imam sunnah menyebutkan sedemikian. Para sahabat bersepakat bahawa Allah maha besar, dan maha tinggi dia atas semua mahluk ciptaanNya dan dia bersemayam di atas Arasy dan mengimani sifat yang dikhabarkan oleh Allah s.w.t. sendiri tentang diri-Nya dan apa yang dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w. tentang sifat-sifat Allah tanpa ta’wil (mengubah) takyif (membagaimanakan) juga tidak tasybih (menyamakan) tidak juga ta’thil (menafikannya) (Fatwa Soaljawab Islam no. 219727).

 

Kenyataan Imam Abu al-Hassan al-Asy’ari bahawasanya Aqidah Allah berada dimana-mana atau Allah wujud tanpa bertempat ialah Aqidah Muktazilah .

Seperti yang disebut oleh Imam Abu Hassan al-Asy’ari di dalam kitabnya (مقالات الإسلاميين والختلاف المصلين) Maqalat al-Islamiyyin wa Ikhtilaf al-Mushallin 1/236:

اختلف المعتزلة في ذلك، فقال قائلون: البارئ بكل مكان، بمعنى أنه مدبر لكل مكان...والقائلون بهذا القول جمهور المعتزلة أبو هزيل والجعفراني والإسكافي ومحمد بن عبد الوهاب الجبائي. وقال قائلون: البارئ لا في مكان، بل هو على ما لم يزل. وهو قول هشام الفوطي وعباد بن سليمان وأبي زفر وغيرهم من المعتزلة. وقالت المعتزلة في قول الله عزوجل (طه: 5) الرحمن على العرش استوى يعني استولى.

Muktazilah telah bercanggah pendapat dalam masalah ini. Berkata sebahagiannya Allah berada dimana-mana bermaksud mentadbir di setiap tempat. Pendapat ini dipegang oleh Jumhur Muktazilah, Abu Huzail, al-Ja’farani, al-Iskafi dan Muhammad bin Abdul Wahab al-Jubbaie. Sebahagian pula berkata Allah tidak bertempat. Pendapat ini ialah pendapat Hisyam al-Fuwathi, Abbad bin Sulaiman, Abi Zufar dan yang lainnya dikalangan muktazilah. Muktazilah berpendapat perkataan Istiwa’ di dalam Firman Allah surah Thaha ayat 5 yang bermaksud Al-Rahman beristiwa’ di atas Arasy ialah bermaksud Istaula iaitu berkuasa.


Selain kitab di atas, ditemui juga dengan ditulisnya buku al-Ibanah, dan Risalah Ahli Saghr. Di antara pernyataan al-Imam Abul Hasan al-Asy’ari rahimahullah dalam ‘al-Ibanah’ adalah:


قولنا الذي نقول به وديانتنا التي ندين بها التمسك بكتاب الله ربنا عز و جل وبسنة نبينا محمد صلى الله عليه و سلم وما روى عن السادة الصحابة والتابعين وأئمة الحديث ونحن بذلك معتصمون وبما كان يقول به أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل – نضر الله وجهه ورفع درجته وأجزل مثوبته – قائلون…الخ


“Pendapat yang kami pegangi dan agama yang mana kami beragama dengannya adalah: berpegang teguh dengan Kitab Allah Rabb kami azza wajalla, dengan sunnah Nabi kami Muhammad shallallahu alaihi wasallam dan juga dengan riwayat dari para pembesar sahabat, tabiin dan para imam ahlul hadits. Kami berpegang teguh dengan itu semuanya. Dan kami juga berpendapat dengan pendapat al-Imam Ahmad bin Hanbal –semoga Allah menjadikan wajah beliau berseri, mengangkat derajat beliau dan memperbanyak pahala beliau-…dst.” (Al-Ibanah an Ushulid Diyanah hal. 20).


Abul-Hasan Al-Asy’ari berkata dalam Risalah Ahli Saghr 


وأجمعوا . . أنه فوق سماواته على عرشه دون أرضه ، وقد دل على ذلك بقوله : {أأمنتم من في السماء أن يخسف بكم الأرض}، وقال : {إليه يصعد الكلم الطيب والعمل الصالح يرفعه}. وقال : {الرحمن على العرش استوى}، وليس استواءه على العرش استيلاء كما قال أهل القدر، لأنه عز وجل لم يزل مستوليا على كل شيء


“Dan mereka (para ulama Ahlus-Sunnah) bersepakat..... bahwasannya Allah berada di atas langit-langit-Nya, di atas ‘Arsy-Nya, bukan di bumi-Nya. Dan hal itu ditunjukkan melalui firman-Nya : ‘Apakah kamu merasa aman terhadap Allah yang di langit bahwa Dia akan menjungkir balikkan bumi bersama kamu’ (QS. Al-Mulk : 16). Dan Allah berfirman : ‘Kepada-Nya lah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan-Nya’ (QS. Faathir : 10). Allah berfirman : ‘(Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah, Yang ber-istiwaa’ di atas 'Arsy’ (QS. Thaha : 5). Dan bukanlah yang dimaksud istiwaa’-nya Allah di atas ‘Arsy itu adalah istilaa’ (menguasai) sebagaimana yang dikatakan oleh orang-orang Qadariyyah. Karena Allah ‘azza wa jalla senantiasa berkuasa atas segala sesuatu” [Risaalatun ilaa Ahlits-Tsaghr oleh Abul-Hasan Al-Asy’ari, hal. 231-234, tahqiq : ‘Abdullah bin Syaakir Al-Junaidi; Maktabah Al-‘Uluum wal-Hikam, Cet. 2/1422 H].


Jadi, perkataan bahawa Allah ada di mana-mana adalah pendapat rasmi dari kelompok Jahmiyah yang kemudian diikuti oleh Muktazilah. (Jahmiyah merupakan pengikut Jahm bin Shafwan yang mengatakan bahawa Allah tak mempunyai sifat apa pun). Mereka mengatakan itu sebab menolak sifat istiwa’ sebagaimana difirmankan Allah.

Abu Nu’aim Al Ash-bahani, penulis kitab Al Hilyah. Beliau rahimahullah, “Metode kami (dalam menetapkan sifat Allah) adalah jalan hidup orang yang mengikuti Al Kitab, As Sunnah dan ijma’ (konsensus para ulama). Di antara i’tiqad (keyakinan) yang dipegang oleh mereka (para ulama) bahawasanya hadith-hadith yang sahih dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menetapkan Allah berada di atas ‘Arsy dan mereka meyakini bahawa Allah beristiwa’ (menetap tinggi) di atas ‘Arsy-Nya. Mereka menetapkan hal ini tanpa melakukan takyif (menyatakan hakikat sifat tersebut), tanpa tamtsil (memisalkannya dengan makhluk) dan tanpa tasybih (menyerupakannya dengan makhluk). Allah sendiri terpisah dari makhluk dan makhluk pun terpisah dari Allah. Allah tidak mungkin menyatu dan bercampur dengan makhluk-Nya. Allah menetap tinggi di atas ‘Arsy-Nya di langit sana dan bukan menetap di bumi ini bersama makhluk-Nya (Majmu’ Al Fatawa, Ahmad bin Abdul Halim Al Harani  5/60).


Bukti ulama telah berijma' akan permasalahan ini, seperti yang dibawakan oleh Ishaq bin Rahuwyah.


قال أبو بكر الخلال أنبأنا المروذي حدثنا محمد بن الصباح النيسابوري حدثنا أبو داود الخفاف سليمان بن داود قال قال إسحاق بن راهويه قال الله تعالى الرحمن على العرش استوى إجماع أهل العلم أنه فوق العرش استوى ويعلم كل شيء في أسفل الأرض السابعة


“Abu Bakr Al Khallal mengatakan, telah mengabarkan kepada kami Al Maruzi. Beliau katakan, telah mengabarkan pada kami Muhammad bin Shobah An Naisaburi. Beliau katakan, telah mengabarkan pada kami Abu Daud Al Khanaf Sulaiman bin Daud. Beliau katakana, Ishaq bin Rahuwyah berkata, “Allah Ta’ala berfirman,


الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى


“Allah menetap tinggi di atas ‘Arsy”[QS. Thaha: 5].

Para ulama sepakat (berijma’) bahawa Allah berada di atas ‘Arasy dan beristiwa’ (menetap tinggi) di atas-Nya. Namun Allah Maha Mengetahui segala sesuatu yang terjadi di bawah-Nya, sampai di bawah lapis bumi yang ketujuh.[Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghafar hal. 179; Mukhtashar Al ‘Uluw hal. 194].


Az-Zahabi rahimahullah ketika membawakan perkataan Ishaq di atas, beliau rahimahullah mengatakan,


اسمع ويحك إلى هذا الإمام كيف نقل الإجماع على هذه المسألة كما نقله في زمانه قتيبة المذكور


“Dengarkanlah perkataan Imam yang satu ini. Lihatlah bagaimana beliau menukil adanya ijma’ (kesepakatan ulama) mengenai masalah ini. Sebagaimana pula ijma’ ini dinukil oleh Qutaibah di masanya.”[Al ‘Uluw lil ‘Aliyyil Ghafar hal. 179; Mukhtashar Al ‘Uluw hal. 194]


Imam Zahabi menyebut lagi;

"kata-kata Salaf dan imam-imam Sunnah bahkan sahabat-sahabt Nabi seperti yang disebutkan Allah dan rasulNYA; "Sesungguhnya Allah berada di atas langit-langitnya..,kata-kata Jahmiyyah yang pertama ialah Allah berada di merata-rata tempat, dan kata-kata ahli kalam yang terkemudian dikalangan Muktazilah, Mathurdiyyah dan Asyaierah menyatakan; "Allah itu bukan di langit dan bukan di atas arasyhnya, tidak juga di atas langit-langitNYA, tidak didalam bumi dan tidak diluar bumi dan tidak juga tinggi di atas makhluk-makhluknya (al-Uluw az-Zahabi hal. 107 dan 195).

Berkata Ibnu Katsir Rahimahullah:

وأما قوله تعالى: { ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ } فللناس في هذا المقام مقالات كثيرة جدا، ليس هذا موضع بسطها، وإنما يُسلك في هذا المقام مذهب السلف الصالح: مالك، والأوزاعي، والثوري،والليث بن سعد، والشافعي، وأحمد بن حنبل، وإسحاق بن راهويه وغيرهم، من أئمة المسلمين قديما وحديثا، وهو إمرارها كما جاءت من غير تكييف ولا تشبيه ولا تعطيل. ...

 “Dan adapun FirmanNya Ta’ala: (ثم استوى على العرش) maka bagi manusia pada masalah ini pendapat yang banyak dan bukanlah di sini tempat membahaskannya dan sesungguhnya hendaklah diikuti dalam masalah ini mazhab Salaf As-Soleh: Malik, Auza’i, As-Tsaury, Al-Laith bin Saad, Asy-Syafi’i, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuwaih, dan selainnya daripada imam-imam muslimin dahulu dan sekarang iaitu melalukannya seperti mana datangnya tanpa takyif (memberi rupa), dan tidak pula tsaybih (penyerupaan), dan tidak pula ta’thil (membatalkan sifat)....” (Tafsir Ibnu Katsir 3/426-427).


Rujukan

https://celiktafsir.net/2015/11/06/isu-allah-tanpa-bertempat/

Fatwa Soaljawab Islam no. 219727

Fatwa Syabakah Islamiyah no. 129671, 54039

https://nu.or.id/ilmu-tauhid/siapakah-yang-berkata-allah-ada-di-mana-mana-iHrkj

https://kedaibuku.ilmusunnah.com/tafsir-allah-istiwa-di-atas-arsy-sebagaimana-dalam-tafsir-ibn-katsir/

https://hadithanswers.com/ali-radiyallahu-anhu-responding-to-the-jews-regarding-aqidah-and-allah-taala/

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...