Sunday, 18 April 2021

Hadith palsu menjelang ramadhan

 

Hadith pertama:

 

مَنْ فَرِحَ بِدُخُوْلِ رَمَضَانَ حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَى النِّيْرَانِ

 

“Barangsiapa senang dengan masuknya (datangnya) bulan Ramadhan, maka Allah mengharamkan jasadnya bagi neraka.”

 

Takhrij

 

Tidak menemukan hadith ini dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah. Tetapi ditemukan dalam kitab Durratun Nasihin, Darul Fikr hal. 7 karya Syeikh Utsman al-Khubawie dan al-Majalis hal. 4 karya Utsman ibn Hasan ibn Ahmad. Kitab ini (Durratun Nasihin) diperingatkan ulama supaya dijauhi kerana banyak mengandungi hadith-hadith yang lemah dan palsu.  Dari segi matan juga bias, di lihat bahawa hadith ini termasuk hadith palsu kerana adanya imbalan pahala yang luar biasa (diharamkan dari api neraka) untuk amalan yang sangat ringan (hanya senang dengan datangnya Ramadhan). (KH Ali Mustafa Ya’qub dalam Hadith-Hadith Bermasalah, 2003; Hadits-hadits Lemah dan Palsu dalam Kitab Durratun Nashihin oleh DR. Ahmad Lutfi Fathullah,  hal. 75).

 

Dalam istilah ilmu hadith dikenal istilalah yu’rafulahu ashlun atau la ashlalahu (tidak diketahui sumber asalnya) dan hadith ini termasuk ke dalam kategori ini.

 

Hadith kedua:

 

الْجَنَّةُ مُشْتَاقَةٌ اِلَى أَرْبَعَةِ نَفَرٍ : تَا لِى الْقُرْانِ, وَحَافِظِ اللِّسَانِ, وَمُطْعِمِ الْجِيْعَانِ, وَصَا ئِمٍ فِى شَهْرِ رَمَضَانَ

 

“Syurga itu rindu kepada empat golongan, iaitu pembaca al-Quran, penjaga lisan, pemberi makan orang yang kelaparan dan orang yang berpuasa pada bulan Ramadhan.”

 

Takhrij

 

Sama dengan hadith pertama, hadith dengan redaksi seperti ini tidak ditemukan dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah. Tetapi ditemukan dalam kitab Durratun Nasihin, Darul Arqam, hal. 7 karya Syeikh Utsman al-Khubawie dan kitab Syiah Mustadrak al-Wasail no. 8254. Hadith ini kemungkinan adalah cerita dari tukang pembuat cerita kerana dimuat dalam buku Raunaq al-Majalis yang mengandung cerita tentang hikayat atau dongeng. Akan tetapi keempat golongan yang disebutkan di atas adalah benar-benar ahli syurga meskipun kita tidak tahu apakah syurga rindu kepada mereka atau tidak. Pentahqiq Durratun Nasihin berkata hadith ini tidak ditemukan asalnya. Jadi hadith ini adalah hadith palsu. (KH Ali Mustafa Ya’qub dalam Hadith-Hadith Bermasalah, 2003).

 

Hadith ketiga:

 

إِذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ رَمَضَانَ بَكَتْ السَّمَاوَاتُ وَاْلأَرْضُ وَالْمَلاَئِكَةُ مُصِيْبَةٌ ِلأُمَّةِ مُحَمَّدٍ ، قِيْلَ: يَا رَسُوْلَ اللهِ، أَيُّ مُصِيْبَةٍ هِيَ؟ قَالَ: ذِهَابُ رَمَضَانَ فَإِنَّ الدَّعَوَاتِ فِيْهِ مُسْتَجَابَةٌ، وَالصَّدَقَاتُ مَقْبُوْلَةٌ وَالْحَسَنَاتِ مُضَاعَفَةٌ، وَاْلعَذَابَ مَدْفُوْعٌ

 

“Jika tiba akhir malam bulan Ramadhan, maka langit, bumi dan malaikat menangisi musibah yang menimpa umat Muhammad SAW. Ada yang bertanya: Wahai Rasulullah, musibah apakah itu? Beliau menjawab: Perginya bulan Ramadhan, kerana sesungguhnya doa-doa pada bulan ini dikabulkan, sedekah-sedekah diterima, kebaikan-kebaikan dilipat gandakan dan siksa ditolak.”

 

Takhrij

 

Sebagaimana dua hadith di atas, redaksi hadith seperti ini tidak ditemukan dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah. Tetapi ditemukan dalam kitab Durratun Nasihin, Darul Arqam hal. 12 karya Syeikh Utsman al-Khubawie. Kitab ini diperingatkan ulama supaya dijauhi kerana banyak mengandungi hadith-hadith yang lemah dan palsu. Pentahqiq Durratun Nasihin berkata hadith ini tidak ditemukan asalnya. Sehingga hadith ini termasuk kedalam kategori hadith palsu kerana tidak diketahui sumbernya.

 

Hadith keempat:

 

إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ اْلكِرَامَ اْلكَاتِبِيْنَ فِيْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَنْ يَكْتُبُوْا الْحَسَنَاتِ ِلأُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَلاَ يَكْتُبُوْا عَلَيْهِمُ السَّيِّئَاتِ وَيُذْهِبُ عَنْهُمْ ذُنُوْبَهُمُ الْمَاضِيَةَ

 

“Sesungguhnya Allah Ta’ala menyuruh para malaikat pencatat amal di bulan Ramadhan agar mereka mencatat kebaikan-kebaikan umat Muhammad dan tidak mencatat keburukan-keburukan mereka serta menghilangkan dosa-dosa mereka yang telah lalu.”

 

Takhrij

 

Sama dengan hadith sebelumnya, redaksi hadith seperti ini tidak ditemukan dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah. Sehingga hadith ini termasuk kedalam kategori hadith palsu kerana tidak diketahui sumbernya.

 

Hadith kelima:

 

لَوْ تَعْلَمُ أُمَّتِيْ مَا فِيْ رَمَضَانَ لَتَمَّنَوْا أَنْ تَكُوْنَ السَّنَةُ كُلُّهَا رَمَضَانَ

 

“Seandainya umatku mengetahui apa (pahala) yang ada pada bulan Ramadhan, pastilah mereka mengharapkan agar sepanjang tahun adalah Ramadhan.”

 

Takhrij

 

Hadith ini diriwayatkan oleh Ibn Khuzaimah 3/190, AbuYa’la dalam Musnadnya 9/180, al-Baihaqi dalam Sunan Kubra 3/313, semuanya melalui Jarir ibn Ayyub dari al-Sya’bi dari Nafi’ ibn Buraidah dari Ibn Mas’ud.

 

Ibnu Khuzaimah mengisyaratkan kelemahan hadith ini dengan berkata “seandainya hadith ini sahih).

 

Hadith ini dihukumi palsu oleh Ibn Jauzi dalam kitab al-Maudhu’at 2/273 dengan alasan bahawa dalam sanad hadith tersebut terdapat perawi yang dituduh pendusta, iaitu Jarir ibn Ayyub. Jarir bin Ayyub juga dinilai matrukul hadith oleh Imam Bukhari (Mizanul I’tidal 1/391).

 

Hadith ini dinilai palsu oleh as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah hal. 88 dan Syeikh al-Albani dalam Dhaif Targhib 1/149.

 

Akan tetapi al-Suyuti dalam kitab al-La’ali menolak hukum ini (palsu oleh Ibnu Jauzi) dengan mengatakan bahawa hadith ini juga diriwayatkan melalui jalan lain tanpa melalui Jarir iaitu dari sahabat Abu Syarikal Ghaffari. Namun al-Syaukani dalam kitab al-Fawa’id menolak bantahan al-Suyuti dan tetap menguatkan pandangan Ibn al-Jauzi, iaitu palsu. Beliau berkata: “Sesungguhnya hadith yang palsu itu tidak akan keluar dari kedudukannya yang palsu meski perawi-perawi meriwayatkannya.” Alasan kedua beliau adalah ciri-ciri hadith palsu nampak jelas pada hadith ini.

 

Hadith ke Enam:

 

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَارِكْ لَنَا فِي رَمَضَانَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا دَخَلَ رَجَبٌ قَالَ

 

Adalah Nabi Muhammad saw. apabila memasuki bulan Rajab berdoa: “Ya Allah, berkahilah kami di bulan Rajab dan Sya’ban dan berkahilah kami di bulan Ramadhan.”

 

Takhrij

 

HR. Ahmad no. 2346, Ibn Abi Duniya dalam Fadhail Ramadhan no. 1, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 3939, al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/375, Ibnu Sunni no. 659, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya’  6/269, daripada Anas bin Malik ra.

 

Sanadnya dhaif menurut Syeikh Ahmad Syakir dan al-Arnauth. Ada dua rawi dalam sanad hadith ini,

 

1. Zaidah bin Abi Ruqad, oleh Imam Bukhari dan Nasaie dikatakan munkarul hadith (Tahdzibut Kamal 2/184-185)

 

2. Ziyad An-Numairi, oleh Yahya bin Ma’in dikatakan dhaif, dan oleh Abu Hatim: “Saya tidak berhujjah dengan hadithnya”, serta oleh Ibnu Hibban : “Dia banyak kekeliruannya (kesalahannya).”(Tahdzibut Kamal 2/226).

 

Dhaif menurut Imam Nawawi dalam al-Azkar hal. 314, Ibnu Rejab dalam Lathaif Ma’arif hal. 170, Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif hal. 97, Ibnu Hajar dalam Tabyinul Ujab hal. 37, dan Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 4395.

 

 

Rujukan

 

https://www.google.com/amp/s/sangpencerah.id/2014/06/6-hadith-dhoif-seputar-ramadhan/%3famp

 

https://panrita.id/2019/03/13/9-hadith-bermasalah-seputar-ramadhan/

No comments:

Post a Comment

Kebiasaan waktu muda akan menjadi kebiasaan waktu tua, maka peliharalah adab dikala muda

  Berkata hukamak:   من شب على شئ شاب عليه   Barang siapa pada masa mudanya biasa berbuat atas sesuatu, nescaya pada masa tuanya ter...