Hadith 1
إذا رأيتم الرايات السود خرجت من قبل خراسان فأتوها ولو حبوا ، فإن فيها
خليفة الله المهدي
Jika kalian melihat panji-panji
Hitam keluar dari Qabl Khurasan, maka datangilah mereka walau dengan merangkak
kerana padanya ada Khalifah Allah, al-Mahdi (HR. al-Hakim no. 8578, Baihaqi
dalam Dalail an-Nabuwah 6/516).
Hadith 2
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، وَأَحْمَدُ بْنُ يُوسُفَ، قَالاَ
حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ، عَنْ خَالِدٍ
الْحَذَّاءِ، عَنْ أَبِي قِلاَبَةَ، عَنْ أَبِي أَسْمَاءَ الرَّحَبِيِّ، عَنْ ثَوْبَانَ،
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ يَقْتَتِلُ عِنْدَ
كَنْزِكُمْ ثَلاَثَةٌ كُلُّهُمُ ابْنُ خَلِيفَةٍ ثُمَّ لاَ يَصِيرُ إِلَى وَاحِدٍ
مِنْهُمْ ثُمَّ تَطْلُعُ الرَّايَاتُ السُّودُ مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ
فَيَقْتُلُونَكُمْ قَتْلاً لَمْ يُقْتَلْهُ قَوْمٌ ” . ثُمَّ ذَكَرَ شَيْئًا
لاَ أَحْفَظُهُ فَقَالَ ” فَإِذَا رَأَيْتُمُوهُ فَبَايِعُوهُ وَلَوْ حَبْوًا
عَلَى الثَّلْجِ فَإِنَّهُ خَلِيفَةُ اللَّهِ الْمَهْدِيُّ
Rasulullah SAW bersabda, Akan
berperang tiga orang di sisi perbendaharaanmu (Kaabah). Mereka semua adalah
putera khalifah. Tetapi tak seorang pun di antara mereka yang berhasil
menguasainya. Kemudian terbit panji-panji hitam dari Qibali al-Masyriq
(sebelahnya timur), lantas mereka membunuh kamu dengan suatu pembunuhan yang belum
pernah dialami oleh kaum sebelummu, kemudian dikatakan bahawa Tsauban RA
berkata: Kemudian beliau SAW menyebutkan sesuatu yang tidak aku hafal, lalu
bersabda, Maka jika kamu melihatnya, berbaiatlah walaupun dengan merangkak di
atas salju, kerana dia adalah khalifah Allah al-Mahdi.
Takhrij hadith 1 dan 2
HR. Ibnu Majah no. 4084,
al-Bazzar 2/120, Ahmad no. 22441, al-Hakim 4/510, daripada Tsauban ra.
Ibnu Jauzi mendhaifkan hadith ini
dalam al-Ahadith al-Wahiyah no. 1445.
Hadith ini munkar
menurut az-Zahabi dalam Mizanul ‘Itidal 3/218, kerana adanya perawi Syiah, Ali
bin Zaid.
Hadith munkar menurut
Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 85
Syeikh al-Arnauth
mendhaifkan sanad hadith ini dalam Takhrij Musnad.
Hadith 3
حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ بْنُ
هِشَامٍ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ صَالِحٍ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ
عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلْقَمَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ
عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ أَقْبَلَ فِتْيَةٌ
مِنْ بَنِي هَاشِمٍ فَلَمَّا رَآهُمْ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اغْرَوْرَقَتْ عَيْنَاهُ وَتَغَيَّرَ لَوْنُهُ قَالَ فَقُلْتُ مَا
نَزَالُ نَرَى فِي وَجْهِكَ شَيْئًا نَكْرَهُهُ فَقَالَ إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ
اخْتَارَ اللَّهُ لَنَا الْآخِرَةَ عَلَى الدُّنْيَا وَإِنَّ أَهْلَ بَيْتِي
سَيَلْقَوْنَ بَعْدِي بَلَاءً وَتَشْرِيدًا وَتَطْرِيدًا حَتَّى يَأْتِيَ قَوْمٌ
مِنْ قِبَلِ الْمَشْرِقِ مَعَهُمْ رَايَاتٌ سُودٌ فَيَسْأَلُونَ الْخَيْرَ فَلَا
يُعْطَوْنَهُ فَيُقَاتِلُونَ فَيُنْصَرُونَ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوا فَلَا
يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَدْفَعُوهَا إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي
فَيَمْلَؤُهَا قِسْطًا كَمَا مَلَئُوهَا جَوْرًا فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ مِنْكُمْ
فَلْيَأْتِهِمْ وَلَوْ حَبْوًا عَلَى الثَّلْجِ
Dari 'Alqamah dari Abdullah dia
berkata: "Ketika kami berada di sisi Rasulullah shallallahu 'alaihi wa
sallam, tiba-tiba seorang pemuda dari Bani Hasyim datang, ketika Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam melihat mereka, maka kedua mata beliau terlihat
berbinar-binar dan berubah wajahnya." Abdullah berkata: "Lalu saya
bertanya, "Kenapa kami masih melihat di wajah anda ada sesuatu yang kami
benci?" beliau menjawab: "Sesungguhnya kami adalah ahli bait yang
Allah memilihkan akhirat buat kami atas dunia. Dan sungguh, sepeninggalku nanti
ahli baitku akan menemui musibah, bencana dan pengusiran, sehingga suatu kaum
dari timur datang dengan membawa bendera-bendera hitam, mereka meminta
(diterapkannya) kebaikan namun ditolak. Kemudian mereka berperang dan
mendapatkan kemenangan, akhirnya mereka diberi apa yang mereka minta, lalu kaum
tersebut tidak mau menerima sehingga mereka menyerahkan urusan tersebut kepada
seorang laki-laki dari ahli baitku, lantas ia memenuhinya dengan keadilan
sebagaimana (sebelumnya) bumi dipenuhi dengan kejatahan. Barangsiapa dari
kalian mendapatinya, maka berbaiatlah walau dalam keadaan merangkak di atas
salju."
Takhrij
HR. Abi Syaibah
7/527, Ibnu Majah no. 4082, Abu Ya’la dalam Al-Musnad 9/17, daripada Ibnu
Mas’ud ra.
Hadith ini menurut
Imam Waki’ bin al-Jarrah dan Imam Ahmad tidak diakui.
Hadith ini dhaif
jiddan, al-Mizzi berkata: "Terdapat perawi lemah hafalan dan Syiah, Yazid
bin Abi Ziyad (Lisanul Mizan 3/304, Taqribut Tahzib).
Dhaif menurut Syiekh
al-Albani dan al-Hafiz Abu Thahir dalam Takhrij Sunan Ibnu Majah.
Hadtih 4
يَخْرُجُ مِنْ خُرَاسَانَ رَايَاتٌ سُودٌ لَا يَرُدُّهَا شَيْءٌ حَتَّى
تُنْصَبَ بِإِيلِيَاءَ
(Pasukan yang membawa) Panji
hitam akan muncul dari Khurasan. Tak ada kekuatan yang mampu menahan laju
mereka dan mereka akhirnya akan mencapai Jerusalem, di tempat itulah mereka
akan mengibarkan benderanya.
Takhrij
HR. Tirmidzi no. 2269, Ahmad no.
8775, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 3/31, daripada Abu Hurairah ra.
Dhaif menurut at-Thabarani .
Dhaif menurut Ibnu Hajar
al-Asqalani dalam al-Qaulul Musaddad 1/35, kerana dhaifnya perawi bernama
Risydin bin Sa’d.
Dhaif menurut Syeikh al-Albani
dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4825.
Sanandnya dhaif jiddan menurut
Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad.
Hadith 5
Sebuah atsar yang
dinisbahkan kepada sayidina Ali bin Abi Thalib ra, berikut bunyinya :
عن علي قال إذا رأيتم الرايات السود فالزموا الأرض ولا تحركوا أيديكم ولا
أرجلكم! ثم يظهر قوم ضعفاء لا يوبه لهم، قلوبهم كزبر الحديد، هم أصحاب الدولة، لا
يفون بعهد ولا ميثاق، يدعون إلى الحق وليسوا من أهله، أسماؤهم الكنى ونسبتهم
القرى، وشعورهم مرخاة كشعور النساء حتى يختلفوا فيها بينهم ثم يؤتي الله الحق من
يشاء.
Jika kamu melihat bendera-bendera
hitam, maka tetaplah di tanah [mu] dan janganlah menggerakkan tangan dan kakimu,
kemudian muncul kaum yang lemah, tidak ada yang menghiraukan mereka, hati
mereka seperti potongan besi, mereka adalah shahibul daulah, mereka tidak
menepati perjanjian dan kesepakatan, mereka mengajak kepada kebenaran tetapi
mereka bukan termasuk ahlinya, nama mereka adalah kuniyah dan nisbah mereka
kepada desa, rambut mereka terjuntai seperti rambut wanita hingga akhirnya
mereka berselisih di antara mereka kemudian Allah akan mendatangkan kebenaran
kepada orang yang Dia kehendaki
Takhrij
AR. Nu’aim bin Hammad
dalam al-Fitan hal. 210 no. 573, Kanzul Ummal no. 31530.
Namun demikian riwayat diatas
juga tidak luput dari cacat dan kelemahan. Bahkan Nu’aim bin Hammaad sendiri
dituding sering menukilkan riwayat yang munkar, sebagaimana yang dinyatakan
oleh imam az-Zahabi : “Tidak diperbolehkan seorangpun untuk berhujjah dengannya
dan sungguh ia telah menulis kitab Al-Fitan maka ia mendatangkan di dalamnya
riwayat-riwayat yang menghairankan dan riwayat-riwayat mungkar (Siyar A’lam An
Nubala 10/60).
Dhaif jiddan menurut (https://dorar.net/fake-hadith/751, Fatwa Soaljawab Islam no. 226321, Fatwa Syabakah Islamiyah
no. 323989).
Kesimpulan
Secara umum hadith tentang
pasukan panji hitam berstatus lemah bahkan ada yang munkar.
Para ulama hadith umumya
berpendapat bahawa semua hadith yang berbicara panji hitam yang akan keluar di
akhir zaman tidak ada yang selamat dari kelemahan. Sebagaimana yang telah
dinyatakan oleh Imam Ibnul Jauzi di dalam kitabnya Al-Ahadith Al-Wahiyah no. 1445, Imam
Ibnu Hajar Al-Asqalani di dalam kitab Al-Qaulul Musaddad hal. 45, Ibu Katsir dalam
Bidayah wa Nihayah dan termasuk al Albani sendiri menyatakannya dalam kitabnya
Silsilah Hadith Dhaif 1/95 no. 6434.
Imam Ibnu Katsir
mengatakan:
Semua sanad hadith pasukan panji
hitam bermasalah. Kerana terdapat perawi-perawi kurang kredibiliti dalam sanad
hadith masing-masing (al-Bidayah wa al-Nihayah 6/278).
Malah Imam Ahmad sendiri melarang
semua penyebaran riwayat mengenai panji-panji hitam kerana semua riwayatnya
tidak sahih.
**Rujukan**
https://bimbinganislam.com/hadits-pasukan-panji-hitam-dari-timur/
https://bincangsyariah.com/kolom/bagaimanakah-kualitas-hadis-panji-hitam-yang-dinubuwatkan-rasulullah/
http://www.konsultasislam.com/2017/07/hadits-panji-hitam.html?m=1
No comments:
Post a Comment