Hadith tular
Riwayat Ibnu Abbas r.a,
Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat
bidadari-bidadari. Dikatakan kepadanya, namanya 'Aina', ia diciptakan dari
empat unsur, iaitu misik, kafur, anbar dan za'faran. Semua bidadari-bidadari
itu sangat merindukan suami-suami mereka. Andai sekali saja bidadari-bidadari
itu meludah di dunia maka tawarlah lautan tersebut lantaran ludahnya. Tertulis
pada tengkuknya, 'Barangsiapa yang suka akan dirinya seperti aku, maka beramal
dengan ketaatan kepada Tuhannya'."
Takhrij
HN. Abdurahim Ahmad al-Qadhi
dalam Daqaid al-Akhbar hal. 80 DKI.
Secara amnya bidadari dicipta
dari bahan apa ada sebuah bab yang ditulis oleh al-Qurthubi dalam at-Tadzkirah
hal.991-992 dan Ibnu Qayyim dalam Kitab Hadi al-Arwah, Bab 54.
Hadith tular ini terdiri dari
gabungan beberapa matan.
Walhasil, ia sebenarnya adalah
dari gabungan-gabungan hadith dan atsar yang diambil kesemuanya bermasalah,
tidak sahih bahkan ada yang palsu:-
a) HR. Ibnu Khuzaimah no. 1886,
palsu
b) Atsar Abu Hurairah & Ibnu
Abbas (nama bidadari aina) dan Ibnu Abbas
(ludah jadi manis) diriwayatkan oleh al-Qurtubi dalam at-Tadzkirahnya
1/555, yang juga disebutkan oleh al-Aini dalam Syarah Sahih Bukhari 14/94
beliau, tanpa sanad.
1) Daripada Abu Hurairah yang
berkata:
إن في الجنة حوراء يقال لها العيناء إذا مشت مشى حولها سبعون ألف وصيفة عن
يمينها وعن يسارها كذلك، وهي تقول أين الآمرون بالمعروف والناهون عن المنكر
Sesungguhnya di dalam syurga ada
Hauraa' (bidadari syurga) yang dinamakan sbg al-'Ainaa' ('Ain Mardhiah), Jika
dia berjalan, maka akan turut berjalan bersamanya 70,000 para pemudi di kanan
dan demikian juga di kirinya. al-'Ainaa' itu berkata: "Manakah orang-orang
yang menyuruh dengan ma'ruf dan mencegah perkara mungkar?"
3) Daripada Ibnu Abbas:
إن في الجنة حوراء يقال لها لُعبة لو بزقت في البحر لعذب
ماء البحر كله. مكتوب على نحرها من أحب أن يكون له مثلي فليعمل بطاعة ربي عز وجل
Dan jikalau bidadari
meludah di laut dengan sekali ludah, niscaya air laut menjadi tawar karena
ludahnya. Tertulis di atas dadanya (di bawah leher) :
مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَكُوْنَ لَهُ مِثْلِيْ فَلْيَعْمَلْ بِطَاعَةِ رَبِّهِ
Barang siapa menginginkan agar
bidadari sepertiku menjadi miliknya, maka hendaklah ia melakukan amal dengan penuh
ketaatan kepada Tuhannya
2) Daripada Ibn 'Abbas RA yang
berkata:
في الجنة حوراء يقال لها العيناء لو بزقت في البحر لعذب ماؤه
Di dalam syurga terdapat Hauraa'
(bidadari syurga) dinamakan al-'Ainaa' , jika dia meludah ke dalam laut akan
menjadi enak airnya (AR. Ibnu Abi Duniya dalam Sifatul Jannah no. 207).
Begitu juga dari Anas
dengan matan hadith seperti berikut:
عن أنس يرفعه لو أن حوراء بصقت في سبعة أبحر لعذبت البحار من عذوبة فمها
وخلق الحور العين من الزعفران
Dari Anas yang menyandarkan haditth
ini kepada Rasulullah: “seandainya bidadari meludahi tujuh lautan maka lautan
itu akan menjadi tawar dari pengaruh tawarnya mulut bidadari itu, dan bidadari
tercipta dari za’faran”(HR. Abu Nua’im dalam Shifatul Jannah no. 409, Hadi
al-Arwah hal. 510, Tafsir at-Thabari 23/108)
c) Atsar Ibnu Abbas part akhir,
siapa mahukan saya hendaklah ia menuju ketaatan kepada Allah, matan tersebut
ditemukan dalam kitab Tanbihul Ghafilin, juga tanpa sanad. Tanbihul Ghafilin
adalah sebuah kitab yang diperingatkan para ulama untuk dijauhkan kerana
mengandungi banyak hadith-hadith palsu (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 399565)
d) Bidadari dicipta dari 4 unsur
kapur, anbar, misk, za'faran juga tidak sahih, menurut Syeikh Abdurrahman
as-Suhaim dalam al-Meshkat.
وروي عن ابن عباس رضي الله عنهما أنه قال : خلق الله الحور العين ؛ من
أصابع رجليها إلى ركبتيها من الزعفران ، ومن ركبتيها إلى ثدييها من المسك الأذفر ،
ومن ثدييها إلى عنقها من العنبر الأشهب ، ومن عنقها إلى رأسها من الكافور الأبيض ،
عليها سبعون ألف حلة مثل شقائق النعمان ، إذا أقبلت يتلألأ وجهها نورا ساطعا كما
تتلألأ الشمس لأهل الدنيا ، وإذا أدبرت يرى كبدها من رقة ثيابها وجلدها ، في رأسها
سبعون ألف ذؤابة من المسك الأذفر ، لكل ذؤابة منها وصيفة ترفع ذيلها وهي تنادي :
هذا ثواب الأولياء جزاء بما كانوا يعملون .
Daripada Abdullah Ibnu Abbas ra,
beliau berkata : "Allah menciptakan bidadari, dari jemari kaki sampai
kedua lutut dari zaafaran, dari kedua lutut sampai kedua payudara dari misik
yang harum sekali, dari kedua payudara sampai leher dari ambar kelabu dan dari
leher sampai kepala dari kapur putih, dia mempunyai 70000 perhiasan seperti
tumbuhan saqaiq nu'man, ketika dia menghadap maka wajahnya memancarkan cahaya
sebagaimana pancaran cahaya matahari kepada penduduk dunia, ketika berpaling
maka hatinya terlihat sebab tipisnya baju dan kulitnya bidadari, di kepalanya
terdapat 1000 mahkota dari misik yang sangat harum, setiap mahkota rambutnya
terdapat seorang pelayan yang mengangkat pucuknya dan dia berkata : Ini adalah
pahalanya para auliya' sebagai balasan atas apa yang telah mereka
kerjakan" (AR. Qurthubi dalam Tadzkirahnya hal. 992, berkata pentahqiq,
sebahagiannya bahagian hadith ini disebutkan Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat
beliau 2/426 dan berkata hadith palsu tanpa syak)
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم سئل عن الحور العين من أي شيء خلقن.
فقال: من ثلاثة أشياء: أسفلهن من المسك، وأوسطهن من العنبر، وأعلاهن من
الكافور، وشعورهن وحواجبهن سواد خط من نور
Diriwayatkan dari Rasulullah saw,
berkenaan penciptaan bidadari dari apa mereka diciptakan, dan dia berkata: Dari
tiga hal: bahagian bawahnya terbuat dari kasturi, bahagian tengahnya terbuat
dari ambar, dan bahagian atasnya terbuat dari kapur barus, dan rambut dan alis seperti
cahaya hitam bersinar (AR. Qurthubi dalam Tadzkirahnya hal. 992, tidak ditemui
asal oleh pentahqiq at-Tadzkirah Qurthubi hal. 991 Islamkotob)
e) Bahkan bidadari tercipta dari
za'faran menurut al-Baihaqi sanadnya munkar. dan didhaifkan at-Thabarani dalam
Mu'jam al-Awsath 1/95. Ia juga didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam Dhaif
Jami' no. 2840:
عن أبي أمامة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
"خلق الحور العين من الزعفران"
قال الطبراني لا يروى إلا بهذا الإسناد تفرد به علي بن
الحسن بن هارون
Dari Abu Umamah dari Nabi
shallallahu alihi wasallam bersabda : "Bidadari diciptakan dari Zaafaran.”
(HR At-Tabrani dengan sanad lemah).
عن أنس بن مالك عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال : ( الحور العين خلقن
م الزعفران )
Dari Anas Bin Malik dari Nabi
shollallohu alaihi wasallam bersabda : " “Bidadari diciptakan dari
Za’faron.” (HR Al-Baihaqi, munkar).
Kesimpulan
Hadith dengan susunan matan yang
tertera dalam sebaran tersebut, termasuk dalam kategori hadith yang tiada asal.
Pertanyaan bidadari diciptakan
dari apa juga pernah diajukan ke lembaga Fatwa Syabakah Islamiyah no. 35406 dan
jawapannya adalah:
وإن الحور العين قد خلقهنَّ الله زيادة في نعيم أهل الجنة، ولم نقف على الذي
خلقن منه، ومثل هذا الموضوع لا يفتى فيه بالرأي. والله أعلم
Bidadari diciptakan oleh Allah
sebagai tambahan kenikmatan bagi penduduk syurga. Dan kami tidak menjumpai
dalil dari mana mereka diciptakan.
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
108951, 399565
https://al-maktaba.org/book/11147/231
http://al-ershaad.net/vb4/showthread.php?p=15818
http://www.almeshkat.net/vb/showthread.php?t=122722
https://al-maktaba.org/book/21536/881#p1
http://www.alekkurniawan.com/2011/05/cukuplah-bidadari-di-surga.html
https://sites.google.com/site/3ladifafcom/taqwa123-9
https://www.pelangiblog.com/2021/02/mengenal-sifat-dan-karekter-bidadari.html
No comments:
Post a Comment