Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda,
صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ
كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ
عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ
الْمَائِلَةِ لاَ يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلاَ يَجِدْنَ رِيحَهَا وَإِنَّ رِيحَهَا
لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا
“Ada dua golongan dari penduduk
neraka yang belum pernah aku lihat: (1) Suatu kaum yang memiliki cambuk seperti
ekor sapi untuk memukul manusia dan (2) para wanita yang berpakaian tapi
telanjang, berlenggak-lenggok, kepala mereka seperti punuk/ bonggol unta yang
miring. Wanita seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium
baunya, padahal baunya dapat tercium dari jarak sekian dan sekian.” (HR. Muslim
no. 2128).
Imam Al-Nawawi menghuraikan erti
tinggi macam bonggol unta sebagai
( أن يكبرها
ويعظمها بلف عمامة)
Ertinya : diperbesarkan ikatan
rambut atau hijabnya dengan ikatan hijab atau seperti kain selendangnya (Syarah
Sahih Muslim 17/191)
Selain itu,
Imam Nawawi mengutip pendapat
salah satu ulama yang menyebutkan bahawa punuk unta itu yang gumpalan rambut
atau rambut palsu yang ada diatas kepala, itu yang disebut dengan punuk unta.
(Syarah Sahih Muslim 17/191)
Imam Al-Mazari pula menyebut
tujuan dibesarkan itu sebagai
( يطمحن إلى
الرجال ولا يغضضن عنهم)
Ertinya: Kerana INGINKAN
perhatian LELAKI dan tidak menundukkan pandangan dari mereka.(Syarah Sahih
Muslim 17/191).
Imam Al-Qurthubi sebagaimana
dikutip oleh Imam Ibnu Hajar Al-‘Asqalani dalam kitabnya Fathul Bari,
mengatakan:
وقال القرطبي البخت بضم الموحدة وسكون المعجمة ثم مثناة جمع بختية وهي ضرب
من الإبل عظام الأسنمة والأسنمة بالنون جمع سنام وهو أعلى ما في ظهر الجمل شبة
رءوسهن بها لما رفعن من ضفائر شعورهن على أوساط رءوسهن تزيينا وتصنعا وقد يفعلن
ذلك بما يكثرن به شعورهن
Bukht [بخت] itu bentuk plural dari Bukhtiyah [بختية], iaitu kata yang dipakai sebagai perumpamaan unta yang
mempunyai punuk besar. Sedangkan kata Asnimah [أسنمة] bentuk plural dari “Sanam” [سنام] iaitu ialah punuk yang menjulang tinggi yang berada
ditengah-tengah punggung unta. KKepala-kepala wanita itu dianalogikan dengan
punuk unta kerana mereka mengangkat (menjadikan) gulungan dan lipatan rambut
mereka di atas kepala sebagai bentuk perhiasan (berhias mempercantik) dan
dibuat-buat, dan terkadang mereka melakukan itu dengan sesuatu yang boleh
menambah rambut mereka (dengan rambut buatan)” (Fathul Bari 10/375)
Ada poin penting yang perlu
diberi perhatian di sini yang dijelaskan oleh Imam Al-Qurthubi disitu, iaitu:
تزيينا وتصنعا
“Sebagai bentuk perhiasan
(berhias mempercantik) dan dibuat-buat”
Makin jelas di sini bahawa yang
dimaksudkan dengan punuk itu ialah ikatan atau gulungan rambut dan yang bukan
rambut, seperti kain atau serban yang kemudian ditaruh di atas kepala dengan
tujuan estetika mempercantik diri, iaitu dengan maksud berdandan untuk menarik
perhatian lawan jenis.
Justeru, kalau rambut panjang,
diikat dengan baik dan jangan sengaja meninggikan sehingga kelihatan luar
biasa, atau lebih tinggi dari paras kepala atau separas kepala seperti belakang
unta WALAU DIDALAM KERUDUNG.
Syeikh Ibn Baz Ketika ditanya
oleh seorang penanya “apakah lipatan rambut dibelakang kepala untuk wanita yang
berambut panjang itu termasuk dalam golongan yang disebut dengan punuk unta
dalam hadith nabi?”
Beliau menjawab: Tidak!, wanita
yang berambut panjang kemudian melipatnya dibelakang kepala tidak masalah
walaupun agak sedikit menonjol. Keraa larangannya ialah lipatan dari sesuatu
selain rambut, seperti kain atau selendang dan semisalnya (Fatwa Ibn Baz,
Binbaz.com no.11139).
Intinya, adalah wanita yang
menghias kepalanya dengan hiasan yang menggoda.
(Hadeethenc no. 8903)
Rujukan
https://rumahfiqih.com/fikrah-83-dilema-punuk-unta.html
https://hadeethenc.com/id/browse/hadith/8903
No comments:
Post a Comment