Ucapan tersebut bukan dari Nabi
saw (bukan hadith), Cuma ia hanya perkataan ulama saja:-
فإن قلت : إذا قلنا بأنه عليه الصلاة والسلام ولد ليلاً،
فأيهما أفضل: ليلة القدر أو ليلة مولده - -؟
أجيب بأن ليلة مولده أفضل من ليلة القدر من وجوه ثلاثة :
أحدها: أن ليلة المولد ليلة ظهوره ، وليلة القدر معطاة له،
وما شرف بظهور ذات المشرف من أجله أشرف مما شرف بسبب ما أعطيه، ولا نزاع في ذلك، فكانت
ليلة المولد بهذا الاعتبار أفضل
الثاني: أن ليلة القدر شرفت بنزول الملائكة فيها، وليلة المولد
شرفت بظهوره فيها ومن شرفت به ليلة المولد أفضل من شرقت بهم ليلة القدر على الأصح المرتضى،
فتكون ليلة المولد أفضل.
الثالث: أن ليلة القدر وقع التفضل فيها على أمة محمد ، وليلة
المولد الشريف وقع التفضل فيها على سائر الموجودات، فهو الذي بعثه الله -عز وجل- رحمة
للعالمين، فعمت به النعمة على جميع الخلائق، فكانت ليلة المولد أعم نفعاً، فكانت أفضل
Jika engkau berkata: jika kami
mengatakan bahawa Nabi Saw dilahirkan di malam hari, maka mana yang lebih
utama: malam Al-Qadr atau malam kelahirannya Saw?
Aku menjawab: bahawasannya malam
kelahirannya lebih utama daripada malam Al-Qadr dalam 3 hal:
Pertama: malam maulid merupakan
malam kehadirannya Saw, dan malam Al-Qadr diberikan kepadanya. Dan yang
dimuliakan kerana kehadirannya, itu lebih mulia daripada apa yang diberikan
kepadanya, dan di sini tidak ada perselisihan. Dengan pertimbangan ini maka
malam maulid lebih utama.
Kedua: Malam Al-Qadr dimuliakan
kerana pada malam itu diturunkan para malaikat, dan malam maulid dimuliakan
kerana pada malam itu Nabi Saw hadir/lahir. Dan sesiapa yang dimuliakan dengan
kehadirannya di malam maulid itu lebih utama dibandingkan yang dimuliakan
dengan turunnya malaikat di malam Al-Qadr.
Ketiga: kemuliaan malam Al-Qadr
jatuh pada umat Muhammad Saw, dan kemuliaan malam maulid Nabi jatuh pada
seluruh makhluk. Dan dialah Saw yang Allah Azza wa Jalla utus sebagai rahmat
untuk seluruh alam. Maka berkah dan nikmatnya diberikan kepada seluruh makhluk,
dan malam maulid bermanfaat secara universal, maka malam maulid lebih utama
(al-Qasthallani dalam Al-Mawahib Al-Laduniyyah bil Minahil Muhammadiyyah 1/88,
Al-Maktabah At-Taufiqiyyah)
No comments:
Post a Comment