Monday 18 March 2024

Atsar Ali ra mengangkat pintu Khaibar/menjadikan pintu Khaibar sebagai perisai

 

Matan kisah

 

عن أبي رافعٍ مولى رسولِ اللهِ ﷺ قال خرجنا مع عليٍّ إلى خيبرَ بعثه رسولُ اللهِ برايتِه فلما دنا من الحِصنِ خرج إليه أهلُه فقاتلَهم فضربه رجلٌ منهم من يهودٍ فطرح تِرسَه من يدِه فتناول عليٌّ بابَ الحصنِ فترَّس به عن نفسِه فلم يزلْ في يدِه وهو يقاتلُ حتى فتح اللهُ عليه ثم ألقاه من يدِه فلقد رأيتَني في نفرٍ معي سبعةٌ أنا ثامنُهم نجهدُ على أن نَقلِبَ ذلك البابَ فما استطعْنا أن نقلِبَه

 

Terjemahan

 

Dari Abu Rafi', mawla Rasulullah, ia berkata, "Kami keluar bersama Ali ke Khaibar, dan Rasulullah mengutusnya dengan membawa tongkatnya, dan ketika ia mendekati benteng, kaumnya keluar kepadanya dan ia memerangi mereka, dan salah seorang dari mereka, seorang Yahudi, memukulnya dan melemparkan perisainya dari tangannya. Lalu ia mengambil pintu benteng dan berlindung dengan perisai itu, dan perisai itu tetap berada di tangannya ketika ia bertempur hingga Allah memberikan kemenangan kepadanya, dan kemudian ia melemparkann pintu itu dari tangannya, setelah perang usai. Aku bersama dengan sekelompok tujuh orang dan aku adalah yang kelapan, kami berusaha dengan keras membalikkan pintu itu  tetapi kami tidak dapat membalikkannya.

 

Takhrij

 

HR. Ibnu Ishak dalam Tarikhnya seperti mana disebutkan as-Sahili dalam Raudaul Anfl 7/102, Ibnu Abi Syaibah dalam Musannafnya 6/374, al-Waqidi dalam al-Maghazi 2/128, Ahmad no. 23858, al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah 4/212, at-Thabari dalam Tarikhnya 12/46, al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 11/324,  Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 42/111, az-Zahabi dalam Tarikh Islam 2/412 dan Lisanul Mizan 5/39, Ibnu Katsir dalam Bidayah wan Nihayah 6/273

 

Sanad hadith ini dhaif kerana terdapat keterputusan sanad menurut al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah, Ibnu Katsir dalam Bidayah wan Nihayah, az-Zahabi dalam Tarikh Islam, Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad dan perawi yang tidak dikenali menurut al-Haithami dalam Majma Zawaid 6/155.

 

Selain itu terdapat juga perawi yang matruk iaitu Haram bin Utsman (al-Ishabah 2/502).

 

Syeikhul Islam Ibu Taimiyah berkata kisah ini dusta (Majmu Fatawa 4/493)

 

as-Sakhawi selepas meneliti semua jalan riwayat kisah tersebut berkata:

 

بل كلها واهية ، ولذا أنكره بعض العلماء

 

Semua rantai sanadnya sangat lemah (kulluha wahiyah) dan banyak ulama telah menolak [keaslian] kejadian ini (Maqasid al-Hasanah hal. 312).

 

Dr. Akram al-Umari menilai kisah ini dhaif (Sahih Sirah Nabawiyah 1/324).

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 442702

 

https://hadithanswers.com/an-unauthentic-incident-regarding-the-strength-of-sayyiduna-ali-radiyallahu-anhu/

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...