Matan kisah
عن أبي رافعٍ مولى رسولِ اللهِ ﷺ قال خرجنا مع عليٍّ إلى
خيبرَ بعثه رسولُ اللهِ برايتِه فلما دنا من الحِصنِ خرج إليه أهلُه فقاتلَهم فضربه
رجلٌ منهم من يهودٍ فطرح تِرسَه من يدِه فتناول عليٌّ بابَ الحصنِ فترَّس به عن نفسِه
فلم يزلْ في يدِه وهو يقاتلُ حتى فتح اللهُ عليه ثم ألقاه من يدِه فلقد رأيتَني في
نفرٍ معي سبعةٌ أنا ثامنُهم نجهدُ على أن نَقلِبَ ذلك البابَ فما استطعْنا أن نقلِبَه
Terjemahan
Dari Abu Rafi', mawla Rasulullah,
ia berkata, "Kami keluar bersama Ali ke Khaibar, dan Rasulullah
mengutusnya dengan membawa tongkatnya, dan ketika ia mendekati benteng, kaumnya
keluar kepadanya dan ia memerangi mereka, dan salah seorang dari mereka,
seorang Yahudi, memukulnya dan melemparkan perisainya dari tangannya. Lalu ia
mengambil pintu benteng dan berlindung dengan perisai itu, dan perisai itu
tetap berada di tangannya ketika ia bertempur hingga Allah memberikan
kemenangan kepadanya, dan kemudian ia melemparkann pintu itu dari tangannya,
setelah perang usai. Aku bersama dengan sekelompok tujuh orang dan aku adalah
yang kelapan, kami berusaha dengan keras membalikkan pintu itu tetapi kami tidak dapat membalikkannya.
Takhrij
HR. Ibnu Ishak dalam Tarikhnya
seperti mana disebutkan as-Sahili dalam Raudaul Anfl 7/102, Ibnu Abi Syaibah
dalam Musannafnya 6/374, al-Waqidi dalam al-Maghazi 2/128, Ahmad no. 23858,
al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah 4/212, at-Thabari dalam Tarikhnya 12/46,
al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 11/324,
Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 42/111, az-Zahabi dalam Tarikh Islam
2/412 dan Lisanul Mizan 5/39, Ibnu Katsir dalam Bidayah wan Nihayah 6/273
Sanad hadith ini dhaif kerana
terdapat keterputusan sanad menurut al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah, Ibnu
Katsir dalam Bidayah wan Nihayah, az-Zahabi dalam Tarikh Islam, Syeikh
al-Arnauth dalam Takhrij Musnad dan perawi yang tidak dikenali menurut al-Haithami
dalam Majma Zawaid 6/155.
Selain itu terdapat juga perawi
yang matruk iaitu Haram bin Utsman (al-Ishabah 2/502).
Syeikhul Islam Ibu Taimiyah
berkata kisah ini dusta (Majmu Fatawa 4/493)
as-Sakhawi selepas meneliti semua
jalan riwayat kisah tersebut berkata:
بل كلها واهية ، ولذا أنكره بعض العلماء
Semua rantai sanadnya sangat
lemah (kulluha wahiyah) dan banyak ulama telah menolak [keaslian] kejadian ini
(Maqasid al-Hasanah hal. 312).
Dr. Akram al-Umari menilai kisah
ini dhaif (Sahih Sirah Nabawiyah 1/324).
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 442702
No comments:
Post a Comment