Friday, 13 March 2020

Hadith pakaian shuhrah


Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda:-

مَنْ لَبِسَ ثَوْبَ شُهْرَةٍ أَلْبَسَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَوْبًا مِثْلَهُ

“Barangsiapa memakai pakaian syuhrah (kelihatan berbeza dari orang lain dan menarik perhatian) , nescaya Allah akan memakaikan kepadanya pakaian semisalnya pada hari kiamat”

HR. Abu Daud no. 4029 dan Ibnu Majah no. 360. Al Hafizh Abu Thahir mengatakan bahawa hadith ini hasan.



Syaikh Muhammad bin Shaleh Al ‘Utsaimin juga menerangkan dalam Syarhul Mumthi’,


أن موافقة العادات في غير المحرم هي السنة؛ لأن مخالفة العادات تجعل ذلك شهرة، والنبي صلّى الله عليه وسلّم نهى عن لباس الشهرة ، فيكون ما خالف العادة منهياً عنه.
وبناءً على ذلك نقول: هل من السنة أن يتعمم الإنسان؟ ويلبس إزاراً ورداءً؟
الجواب: إن كنا في بلد يفعلون ذلك فهو من السنة، وإذا كنا في بلد لا يعرفون ذلك، ولا يألفونه فليس من السنة.


“Menepati/mengikuti kebiasaan masyarakat dalam hal yang bukan keharaman adalah disunnahkan.  Kerana menyelisihi kebiasaan yang ada bererti menjadi hal yang syuhrah (suatu yang tampil beza).  Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang berpakaian syuhrah.
Jadi sesuatu yang menyelishi kebiasaan masyarakat setempat, itu terlarang dilakukan.

Berdasarkan hal itu, apakah yang disunnahkan mengikuti kebiasaan masyarakat lantas memakai pakaian disingkatkan dan dilabuhkan?

Jawapannya, jika di negeri tersebut yang ada adalah memakai pakaian seperti itu, maka itu sebahagian dari sunnah. Jika mereka di negeri tersebut tidak mengenalnya bahkan tidak menyukainya, maka itu bukanlah sunnah.” (Syarhul Mumthi’, 6/109, terbitan Dar Ibnul Jauzi)

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...