Sanad dan matan hadith
أخبرنا أبو عبد الرحمن
محمد بن الحسين بن موسى السلمي كتابةً قال: ثنا أبو القاسم عبد الله بن محمد
النيسابوري عن علي بن موسى البصري، عن ابن جريج، عن موسى بن وردان، عن أبي هريرة،
قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((اهدوا لموتاكم)) ، قلنا: وما نهدي يا رسول
الله الموتى؟ قال: ((الصدقة والدعاء)) ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((إن
أرواح المؤمنين يأتون كل جمعة إلى سماء الدنيا فيقفون بحذاء دورهم وبيوتهم فينادي
كل واحد منهم بصوت حزين: يا أهلي وولدي وأهل بيتي وقراباتي، اعطفوا علينا بشيء،
رحمكم الله، واذكرونا ولا تنسونا، وارحموا غربتنا، وقلة حيلتنا، وما نحن فيه، فإنا
قد بقينا في سحيق وثيق، وغم طويل، ووهن شديد، فارحمونا رحمكم الله، ولا تبخلوا
علينا بدعاء أو صدقة أو تسبيح، لعل الله يرحنا قبل أن تكونوا أمثالنا، فيا حسرتاه
وانداماه يا عباد الله، اسمعوا كلامنا، ولا تنسونا، فأنتم تعلمون أن هذه الفضول
التي في أيديكم كانت في أيدينا، وكنا لم ننفق في طاعة الله، ومنعناها عن الحق فصار
وبالاً علينا ومنفعته لغيرنا، والحساب والعقاب علينا))
Terjemahan
Abu Abdirrahman Muhammad bin Al Husain bin Musa As Sulami secara
kitabah, ia berkata, Abul Qasim Abdullah bin Muhammad An Naisaburi menuturkan
kepadaku, dari Ali bin Musa Al Bashri, dari Ibnu Juraij, dari Musa bin Wirdan,
dari Abu Hurairah, ia berkata: Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda,
“Kirimlah hadiah untuk orang-orang yang meninggal di antara kalian.” Para
sahabat bertanya, “Apa yang kami kirimkan wahai Rasulullah?” Beliau menjawab,
“Sedekah dan doa.”Kemudian Rasulullah
Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda, “Sesungguhnya arwah-arwah kaum mukminin
itu datang setiap hari Jumaat ke langit dunia, lalu mereka berdiri di atas
sandal-sandal rumah mereka atau di rumah mereka. Lalu setiap mereka
memanggil-manggil dengan suara yang sedih, “wahai keluargaku, wahai anakku,
wahai ahli baitku, wahai kerabatku, berilah dengan sesuatu, semoga Allah
merahmati kalian. Ingatlah kami dan janganlah kalian lupa kepada kami.
Kasihanilah kesendirian kami dan ketidakmampuan kami untuk melakukan apa-apa,
tidak ada yang boleh kami lakukan lagi. Kerana sekarang kami tinggal di alam
yang jauh dan mengikat, yang suram dan lama, dan dalam kelemahan yang sangat
lemah, maka berilah kami semoga Allah merahmati kalian. Dan janganah kalian kedekut
dalam memberikan doa, sedekah atau tasbih kepada kami. Semoga Allah mengasihi
kami sebelum kalian menjadi semisal kami. Jangan sampai menyesal wahai hamba
Allah. Dengarlah perkataan kami, jangan lupakan kami. Kalian tahu benar bahawa kurnia
yang kalian miliki sekarang dulu ada di tangan kami. Kami dahulu tidak
menginfakkannya dalam ketaatan kepada Allah, kami tidak membelanjakannya dalam
kebenaran. Sehingga semua itu menjadi bencana bagi kami sekarang dan manfaat
harta-harta itu malah didapatkan oleh orang lain. Sedangkan azab dan
hukumannya ditimpakan atas kami.”
Takhrij
HR. Abul Husain Ali bin Ahmad Al Hakkari dalam kitab Hadiyyatul Ahya
ilal Amwat wa Maa Yashilu Ilaihim no. 6.
Riwayat ini disebutkan juga dalam I’anatut Thalibin (2/161) karya
Ad-Dimyathi tanpa sanad dengan lafaz,
أن أرواح المؤمنين تأتي في
كل ليلة إلى سماء الدنيا وتقف بحذاء بيوتها، وينادي كل واحد منها بصوت حزين ألف
مرة. يا أهلي، وأقاربي، وولدي. يا من سكنوا بيوتنا، ولبسوا ثيابنا، واقتسموا
أموالنا
“Sesungguhnya arwah-arwah kaum mukminin itu datang ke langit dunia setiap
malam, lalu mereka berdiri di atas sandal-sandal rumah mereka. Lalu mereka
memanggil-manggil dengan suara yang sedih sebanyak 1000 kali: ‘wahai
keluargaku…’, ‘wahai kerabatku…’, ”wahai anakku…’. ‘Wahai orang-orang yang
tinggal di rumah-rumah kami…’, ‘wahai orang-orang yang memakai baju-baju
kami…’, ‘wahai orang-orang yang membahagi harta-harta kami…’”
Disebutkan juga dalam Tuhfatul Habib ‘ala Syarhil Khathib atau dikenal
dengan Hasyiyah Al Bujairimi ‘ala Khathib (2/301) karya Al Bujairimi tanpa
sanad. Al Bujairimi menyandarkan riwayat ini kepada Al Jami’ Al Kabir namun
–wallahu a’lam– tidak ditemui riwayat tersebut dalam Al Jami’ Al Kabir karya As
Suyuthi. Walhasil, tidak ada sanad lain selain sanad di atas yang kami temukan.
Dan dari sini juga diketahui bahawa hadith ini tidak terdapat dalam kitab-kitab
hadith yang muktamad dan dikategorikan sebagai dhaif jiddan, kerana:-
Dalam hadith ini terdapat keterputusan sanad kerana tidak diketahui Ibnu
Juraij meriwayatkan hadith dari Musa bin Wirdan, sekalipun beliau
meriwayatkan makai a merupakan tadlis
(al-Ilal al-Waridah fi ahadith an-Nabawiyah 8/318).
Ali bin Musa Bashri dan Abul qasim an-Nasaiburi majhul hal. Tidak
ditemukan Jarh wa Ta’dil mereka.
Muhammad bin al-Husin bin Musa al-Sulmi, dia dilemahkan oleh para ulama
hadith (Lisanul Mizan no. 6695)
No comments:
Post a Comment